Kommunens kostnader för bemanningsföretag har ökat från 0,2 till 2,5 miljoner kronor mellan 2014 och 2015. Uppgifterna kommer från tidningen Dagens samhälle som har tittat på statistik från Statistiska centralbyrån, och trenden är den samma i hela landet. Bristen på bland annat socialsekreterare och sjuksköterskor gör att kommunen i allt högre grad hyr in personal.
– Det är en av anledningarna till att vi måste hitta nya vägar att gå, i stället för att lägga pengarna på bemanningsföretag, säger Gustav Liljenström, personalchef i Valdemarsviks kommun.
På nästa kommunstyrelse behandlas frågan om att starta "Projekt Attraktionskraft" vilket i praktiken innebär att en externt rekryterat projektledare ska anställas under en period. Kostnaden beräknas till 600 000 kronor och ska bekostas med medel från kommunstyrelsens oförutsedda utgifter. Uppgiften för den personen blir att arbeta fram nya metoder för rekryteringsarbetet, både att stärka varumärket utåt och att jobba internt.
– Det handlar om att vi måste ha bra kanaler för vår rekrytering. Det vi är ute efter är en nystart för rekryteringsarbetet, säger Gustav Liljenström.
Varför behövs en extern rekrytering för det här?
– Ofta behöver man någon som kommer och ser på det utifrån. Men i projektgruppen kommer också de interna cheferna att finnas med.
Hur stora är rekryteringsproblemen i kommunen?
– Jag skulle säga att det inte är större än i någon annan kommun. Har vi behov av tio personal inom ett område så har Norrköping behov av 50, det är bara en fråga om storlek på kommun. Men vi behöver jobba aktivt med frågan och det här är ett förslag vi lägger fram för att komma närmare en bra personalförsörjning.