"Reagerade på att det lät skumt"

Se upp för blufföretag som vill utföra jobb på huset – det är lätt att bli lurad.

Välj hantverkare med omsorg. Alla är inte seriösa.

Välj hantverkare med omsorg. Alla är inte seriösa.

Foto: Saga Skovdahl

Valdemarsvik2018-11-22 08:00

Jonas Andersson, Gusum, reagerade i förra veckan på ett samtal som kom till hans föräldrar i Valdemarsvik.

– Mannen i telefonen meddelade att deras företag skulle se över och kontrollera ventilationen i fastigheterna i grannskapet samt att de skulle återkomma dagen därpå för tidsbokning. Som tur är blev mina föräldrar misstänksamma och bad mig kolla upp telefonnumret, förklarar han.

Det angivna telefonnumret var från Jönköpingsregionen och visade sig gå till ett i sammanhanget känt bolag.

– När man söker på numret på nätet är de första träffarna varningsmeddelanden om blufföretag som riktar sig mot äldre personer. Nu har vi kontaktat polisen och anmält saken. Utifrån vad mina föräldrar har berättat är det flera grannar i bostadsområdet som har fått samma typ av samtal. Nu när vi har ringt och anmält känner också polisen till problemet, säger Jonas Andersson.

Åsa Willlsund, polisens presstalesperson, bekräftar att det har skrivits en anmälan och att en förundersökning har inletts i det aktuella ärendet, som rubriceras som försök till bedrägeri.

– Företaget har ringt och erbjudit en tjänst över telefon och det är inget brott. Men anmälaren reagerade på att det lät skumt.

En snabb koll på internet visar att många har sökt på företagets telefonnummer och att 15 av dem har rapporterat bolaget. Och det är viktigt att vara noggrann när man ska köpa den här typen av tjänster.

– Var försiktig, ta referenser på den du vill anlita och kolla med Konsumentverket om det inte känns bra, säger Åsa Willsund.

Annika Wilow Sundh, konsumentrådgivare i företagets hemområde Jönköping, känner till problemet med oseriösa aktörer. Hon uppmanar konsumenter att vara försiktiga i kontakten med telefonförsäljare eftersom det förekommer ”fulsälj” i branschen.

– Jag kan inte bekräfta att företaget har sin bas i Jönköping, det skulle lika gärna kunna vara ett callcenter härifrån som anlitas. Det finns företag med olika firmanamn som marknadsför ventilationstjänster via telefonförsäljning över hela Sverige. En del bolag ger intrycket av att tjänsten är obligatorisk och måste utföras, vilket inte är sant. Telefonförsäljningen anses som offensiv och vilseledande och bolagen är svåra att nå.

Uppdraget tar en halvtimme, men kostar desto mer. Summor på mellan 1 900 och 4 000 kronor nämns beroende på tid.

Annika Wilow Sundh råder husägare att kontakta till exempel Räddningstjänsten för att få hjälp i frågor som rör ventilationskontroll av småhus.

– Marknaden är fri, men så här får det inte gå till. Det är uppenbart att bolagen vill vilseleda och kunna ta bra betalt.

Vi har utan framgång sökt representanter på det angivna telefonnumret.

Vad gäller saken?

Lagen och förordningen om skydd mot olyckor kom 2004. Kommunen ska i brandförebyggande syfte ansvara för att sotning och brandskyddskontroller utförs. Av lagen framgår att den så kallade imkanalen (köksfläktens anslutning till skorstenen) inte längre omfattas av kravet på sotning. Sotningsfirmor som hävdar att imkanalen enligt lag måste rengöras far därför med osanning. hävdade Räddningstjänsten i Östra Götaland (RTÖG) förra året. RTÖG ansvarar för sotningsverksamheten i Valdemarsvik, Söderköping, Åtvidaberg, Norrköping och Linköping, men sotningsfirmor utför uppdragen. Sotarna brukar brevledes meddela fastighetsägarna i god tid för att förvarna om hembesöket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!