Men trots detta håller sig Valdemarsvik väl framme bland länets 13 kommuner och intar en fjärdeplats i år, två placeringar sämre än förra årets, då man hamnade på en andraplats.
Lärarförbundet sätter upp 14 kriterier, bland annat antalet utbildare lärare, lärartäthet, lärarlöner, andel barn i förskola, men också betygsresultat samt andel godkända elever i samtliga ämnen i årskurs 9.
– Det är i synnerhet betygsresultatet som har påverkat årets resultat. Tittar vi på det genomsnittliga meritvärdet av elevernas resultat så hamnar vi på 256:e plats. Men samma meritvärde, justerat efter det så kallade salsa-värdet gör att vi hamnar på 48:e plats. Detta värde beräknas utifrån andelen nyinvandrade elever, föräldrars utbildningsnivå samt fördelningen pojkar och flickor, säger Helen Johansson Kokkonen(S), ordförande i barn- och utbildningsutskottet.
Och vad gör ni för att förbättra situationen?
– Vi har högt ställda mål och slutmålet ska vara att samtliga elever ska lämna grundskolan med godkända betyg.
Men hur ska ni nå målen?
– Det ska vi göra via flera insatser. Just nu satsar vi på fortbildning av våra pedagoger. Vi har från terminsstarten påbörjat ett kvalitetsarbete, som heter synligt lärande. Men det handlar också om att ge eleverna nödvändigt stöd.
Läxhjälp?
– Visst. Det kan vara en av flera insatser. Men också att se till att vi har tillräckligt med specialpedagoger. Faktum är att vi kan se förbättringar under de senaste åren bland annat när det gäller måluppfyllelsen för årskurs. Lägg därtill att vi inom kort kommer att erbjuda barnskötarna en förskollärarutbildning. ↔
↔ Bo Cederqvist