Det var den 20 augusti förra året – på havet utanför Torrö – som besättningen på segelbåten hade fått problem med ett segel och anropade den maskindrivna båten över radion. Besättningen ville be om mer manöverutrymme, eftersom de hade problem med att gira och ville undvika en sammanstötning.
Men besättningen fick inget svar. Kustbevakningens ledningscentral hade emellertid uppmärksammat att de två båtarna hade varit nära varandra och att segelbåtens besättning försökt anropa den andra båten. Två anställda på Kustvakningen fick i uppdrag att kontrollera den maskindrivna båten och om det pågick smuggling.
Det tog en timme för dem att ta sig till båten, som drev. Det var dock tänt på båten, men de kunde inte se någon person ombord och fick inget svar när de anropade båten över radio.
De ropade också genom ett högtalarsystem, lyste på båten med strålkastare och signalerade med siren – men fick ingen respons.
När de inte såg några livstecken ombord på båten uppstod misstanken att föraren ramlat över bord eller låg skadad i båten.
De kontaktade Sjöräddningen, som bad Kustbevakningen att ta sig ombord på den drivande båten. Med hjälp av en militärbåt kunde Kustbevakningen borda båten. De knackade på rufftaket och tittade in genom ett fönster. Ganska snart dök då sjökaptenen upp.
Det visade sig att han hade legat och sovit under däck samtidigt som båten drev med motorn påslagen.
För detta kom den 66-årige sjökaptenen att åtalas för vårdslöshet i sjötrafik, eftersom han inte hållit erforderlig utkik.
Sjökaptenen har till sitt försvar anfört att han hade glömt att ta sin medicin och därför behövde vila. Inför resan hade han dock utrustat sin båt med en så kallad AES, vilket innebar att han kunde se alla båtar på 20 sjömils avstånd samtidigt som andra båtar kunde se hans båt. Instrumentet gav inget eko innan han gick och lade sig.
Dessutom hade han för säkerhets skull lagt sig vid sidan om den raka kursen mellan Västervik och Oxelösund.
Åklagaren menar att mannen genom sin underlåtenhet har varit nära att orsaka en sammanstötning med segelbåten. Tingsrätten går på åklagarens linje och fäller sjökaptenen för vårdslöshet i sjötrafik. Han döms att betala 40 dagsböter à 70 kronor, sammanlagt 2 800 kronor. Han döms också att återbetala kostnaden för sin försvarare till staten.