– Fick jag bestämma så blir det så, säger han i tjänsterummet i Strömsvik när vi kommer på besök en gråmulen novembermorgon.
Kommunens avtal med Turistcenter i Valdemarsvik AB löper ut den 31 december 2019. Innan dess behöver en ny upphandling göras.
– Jag ska inte gå händelserna i förväg, en del saker har vi ännu inte pratat närmare om i kommunen, men jag har förstås svårt att tänka mig att vi inte ska ha kvar turistbyrån på Storgatan. Snarare handlar det väl om formen, det vill säga driva den i egen regi eller låta andra sköta det.
Det oklara politiska läget i Valdemarsvik och frågan om ett framtida medborgarkontor i Funkishuset – där eventuellt turistbyrån kan beredas plats – gör inte frågeställningen lättare. Enligt Göran Trysbergs tankegångar finns det enbart fördelar med dagens sätt att sköta uppgifterna.
– Ingenting visar egentligen på motsatsen. Mötet mellan personal och turister är oerhört viktigt. Besökare vill förstås ställa frågor om kommunen. Merparten av publiken och våra gäster tillhör den lite äldre generationen som inte bara vill söka information på nätet. Så som jag ser det måste vi anpassa oss efter det i alla fall under de närmaste åren. Modellen med en året runt-öppen turistbyrå passar Valdemarsvik, förklarar han.
Till skillnad från många andra orter räcker det med att turisterna i skärgårdskommunen tar sig till turistbyrån för att få all nödvändig hjälp om boende, utflyktsmål, restauranger och caféer. Att istället lämna ut till olika aktörer att stå för informationen gör att huvudmannen släpper kontrollen på att det som lämnas ut i alla stycken är korrekt och relevant.
– Personalen har järnkoll, stor kunskap, har själva besökt platserna och vet exakt hur det ser ut. Förr hade Valdemarsviks kommun nya sommarvikarier varje år och öppet mellan juni och augusti. De slutade när de var som bäst och hade vi tur kom de tillbaka sommaren därpå.
Ted Starkås (S), kommunalråd:
– Jag vill inte gå händelserna i förväg, men nog lutar det åt att det blir en ny upphandling. Thomas och Anette som driver turistbyrån gör ett jättebra arbete. Jag har heller inte släppt tanken på att på sikt inrymma turistbyråns verksamhet i ett framtida och samlat medborgarkontor.
Anna Nilsson (M), oppositionsråd:
– Thomas och Anette sköter det bra. Överlag anser inte jag att kommunen behöver hålla på med någonting som andra sköter bättre.