Tavlan för reklam och information försvinner sista november, vilket var avsikten från början.
– Jag ville prova den en månad och se hur den känns och upplevs, till vilken nytta den kan vara, hur den kan berika Valdemarsvik, säger Pether Skoglund, som jobbar med marknadskommunikation, evenemang och möten.
En del bilförare har tyckt att tavlan varit för ljus och bländat på den här vägen där Trafikverket tidigare i år släckte ner belysningen.
– Jag vet det och det har vi justerat, men också provat olika tidslängder och bildval.
Hur kom du på idén och varför nu?
– Jag kom på idén i oktober eftersom det inte är så många uppdrag när alla event och evenemang ställts in, så jag hade tid att ägna mig åt att testa det här. Man får ställa om och se andra möjligheter helt enkelt.
Varför inte vid Mossebo industriområde så den syns från E22?
– Då skulle det behövas mycket större skärm för att läsas i den trafiken, ungefär 25–30 kvadratmeter stor. En sådan ligger i pris från 750 000 till en miljon.
– Den här är på 15 kvadratmeter och kostar cirka en halv miljon fast den är begagnad. Men nu ska jag fundera på om jag ska investera i det här och köpa tavlan. Det är ju fortfarande ovisst hur och när allting kan komma igång igen. Det här är ett nytt affärsområde för mitt företag och ett bra sätt för snabb och smidig administration eftersom man kan sitta hemma och producera och ändra från datorn, säger Pether Skoglund.