Läs mer:Allt för få använder Fixartjänsten: "De äldre vill inte vara till besvär"

– Jag tar mat varje dag från hemtjänsten, har trygghetslarm och ringer då och då till Fixartjänsten när jag behöver hjälp. Jag tycker att det är toppen! Framför allt inför storhelger när jag behöver ha upp saker från källarförrådet, byta gardiner, en trasig lampa eller när ett madrasskydd ska på.

Det är ordning och reda i den lilla trerummaren på Axvägen. Ingbritt är noga med möblernas placering. Särskilt när det är bekymmer med balansen.

Artikelbild

| Johan Larsson, JK-enheten, kontrollerar en taklampa hemma hos Ingbritt Carlsson på Axvägen. Fixartjänsten är en mycket uppskattad service bland kommunens äldre invånare.

– Jag vill gärna kunna hålla mig i en stolsrygg eller ta stöd mot en bordskant när jag reser mig upp eller går i lägenheten. Det är tryggast så. Jag kliver inte längre upp på pallar eller stolar, det är jag för ostadig för efter stroken. Men kan jag bara hålla mig i något går jag ganska bra inne. En av de svåraste sakerna att göra är när jag tappar någonting på golvet och måste böja mig ned. Utomhus har jag rollator, förklarar Ingbritt Carlsson.

Hon tränar själv med enklare stå-, gå- och sittövningar för att stärka kropp och balans. Belöningen blir en kopp kaffe efteråt.

– Jag är jätteglad för alla fina grannar och släktingar när tvättstugan blir ett problem. Jag når varken för att hälla i tvätt- och sköljmedel eller hänga tvätt.

– Jag lever riktigt bra, men samtidigt tycker jag synd om alla som inte klarar sig på egen hand och därför tycker att livet är tråkigt. Jag uppmanar kommunen att annonsera mycket mer för att öka intresset för Fixartjänsten. Bättre medarbetare går inte att hitta, alltid glada och hjälpsamma.

Artikelbild

| Balkongdörren hemma hos Ingbritt Carlsson kärvar. Johan Larsson, JK-enheten, försöker lösa problemet.

Personalen försöker motverka fallskador i hemmet genom att till exempel kostnadsfritt byta lampor, proppar eller batterier i brandvarnare, hänga upp tavlor, ordna med halkskydd för mattor, samla ihop och fästa lösa sladdar i bostaden.

I Fixartjänstens uppdrag ingår inte att tvätta, städa, köpa och laga mat – vilket faller på hemtjänstens område. Nej blir det också till sysslor som serviceföretag erbjuder (som till exempel målning, fönsterputs, snöskottning och trädgårdsskötsel), fackmannamässiga insatser (VVS, el, låsbyte och glasrutor) samt händelser som fastighetsägaren har på sitt bord (till exempel avloppsrensning).

Artikelbild

| Ingbritt Carlsson, Axvägen, uppskattar hjälpen från Fixartjänstens personal.

Johan Larsson, JK-enheten, är en av dem inom Fixartjänsten. Han visar alltid sin personliga tjänstelegitimation när han åker på jobb.

– Jobbet är jättebra och definitivt gör vi nytta! Intresset växer, det känns som om fler vet att Fixartjänsten finns. Jag tror på idén.