På Centralplan i Valdemarsvik kommer nuvarande laddstolpe med två platser att ersättas med två nya stolpar och därmed öka från två till fyra platser. De blir då också tidsbegränsade.
– Betalningen ska göras med kort där man betalar per kilowatt och elbilsplatserna kommer som andra p-platser i området att få en begränsad tid, här troligen sex timmar, säger Peter Tauberman, arbetsledare på gata/fastighet i Valdemarsvik.
– Vi tittar också på flera platser för laddare, främst i Ringarum och Gusum där platser finns utan att det behöver grävas så långt. Men det finns också önskemål om laddplatser i hamnen i Fyrudden.
Bakom beslutet är det politisk enighet gällande såväl ökning av antal stationer, som att det inte längre ska vara skattebetalarna som står för notan.
– Det här är ett område där kommunen måste vara på tårna, antalet elfordon kommer att öka och då gäller det att det finns laddmöjligheter i Valdemarsvik. Viktigt för invånare, besöksnäringen och inte minst handeln, säger oppositionsrådet Per Hollertz (M).
Också i Söderköping har det hittills varit gratis laddstolpar på samtliga kommunens allmänna parkeringar.
– Men vi tog beslut i servicenämnden i våras att göra om dem till betalstolpar. Vi var så gott som eniga. Fullständigt vettlöst att skattebetalare ska betala el åt en del andra, säger ordföranden Inga-Lill Östlund (L).
I Söderköpings ser dock laddstolparna annorlunda ut än i Valdemarsvik. Här har man hela tiden haft en gräns på max sex timmar och laddtid mellan klockan 8.00–18.00.
– När man nu ska betala ser jag inget hinder för att man ska kunna ladda dygnet runt, säger Inga-Lill Östlund.
Även vid kommunhuset blir det betalstolpar förutom för kommunens egna tjänstebilar, bland annat hemtjänstens.
I Valdemarsvik finns hittills inga regler angivna på laddstolpen. Det står kort och gott att det är för elbilar med två platser.
När laddplatser infördes för ungefär tio år sedan var det bokstavligen för att sätta orterna på kartan och antalet elbilar inte fler än att man ansåg sig kunna bjuda på laddningen som en service.
– Det gällde då främst att få med orten på laddstationskartan och locka besökare, säger Peter Tauberman.
Sedan dess har försäljningen av såväl elbilar som laddhybrider ökat starkt.