Flera gånger per dag går buss 482 från den lilla orten Vånga mot Norrköping och tillbaka. Så har det varit och så vill ortsborna att det ska förbli. Men i Östgötatrafikens förslag ska linjen läggas ner, trots att Norrköpings kommun klassat Vånga som en av de prioriterade landsbygdsorterna.
– Hur kan Region Östergötland göra andra prioriteringar? Kommunen och Regionen borde ju samverka, säger Yvonne Johansson.
Hon är en av medlemmarna i Vångas aktiva utvecklingsgrupp, som slutit upp för att berätta vad kollektivtrafiken betyder för orten.
Hon är också en av de som flitigt nyttjar den. Varje vardag pendlar hon från hemmet i Vånga till jobbet i Norrköping.
– Upphör linjen måste jag cykla åtta kilometer enkel tur till Skärblacka och kliva på där. Och vägen dit är inte särskilt trafiksäker för en cyklist, den är väldigt smal, konstaterar hon.
Yvonne Johansson är inte den enda från utvecklingsgruppen som mött upp. Här finns även Åsa Allerstav Pettersson, Eric Tholén, Dag Torkelstam och gruppens ordförande Gunilla Lundgren. Vi träffas på den stora parkeringen som ligger mellan skolan och kyrkan.
– Det är inte svårt att visa upp Vånga en sådan här dag, säger Eric Tholén och kisar mot solen denna grönskande majdag.
Så vänder vi blickarna mot skolan. Åsa Allerstav Pettersson berättar om den nybyggda matsalen, som gjort att det numera finns ett tillagningskök. En välkommen satsning som kommunen gjort på orten.
– På den här skolan går eleverna till och med mellanstadiet. Sedan blir det högstadiet i Skärblacka, dit de åker buss. Det brukar vara fullt på morgnarna. Hur ska det gå för dem om linjen tas bort? Får kommunen stå för skolskjuts då? funderar hon.
Hon pekar också på alla ungdomar som vill ta sig in till Norrköping.
– De som kanske har träningar och liknande, då måste de bli skjutsade.
Gruppen anser att det åtminstone måste finnas en busslinje som går till och från Kimstad pendelstation.
– Därifrån kan man ju sedan ta pendeltåget. Men att helt ta bort linjen hit är helt galet. Ärligt talat känns det som om att vi som bor längst ut på landsbygden inte är så viktiga, säger Gunilla Lundgren.
Hon visar siffror över antalet invånare på orten, 200 boende i själva tätorten, i hela Vångaområdet handlar det om runt 2 000. Och gruppen förtydligar att Vånga verkligen är en attraktiv inflyttningsort.
– De senaste två åren har det sålts mellan tio och femton nya tomter här och flera är på gång och bygger hus. Många som flyttar hit tittar med all säkerhet på om det finns förskola, skola och kollektivtrafik som vi har vi nu, säger Åsa Allerstav Pettersson.
Själv är hon inflyttad från Stockholm, genom sin make.
– Det är helt fantastiskt här och Vånga ligger centralt. Du har nära till Finspång, Norrköping och Linköping, konstaterar hon.
Det här är dock inte första gången Vångaborna tar strid för kollektivtrafiken. För ett tiotal år sedan handlade kampen om att få nyttja ett billigare så kallat närkort in till Norrköping, i stället för ett dyrare länskort.
– Flera andra orter fick åka på närkortet, men inte vi. Gränsen låg vid Ljusfors. Fast den gången lyssnade Östgötatrafiken på oss, säger Gunilla Lundgren.
Yvonne Johansson tillägger:
– Frågan är varför vi inte fått säga något i det här fallet. Östgötatrafiken kunde ha sammankallat oss från de drabbade orterna och diskuterat. Nu tas ju bara beslutet.