Dagstemperaturerna ligger i nuläget på 25–30 grader i större delen av landet, och i de varmaste områdena sjunker temperaturen knappt under 20 grader nattetid – dåliga nyheter för sömnkvaliteten.

Sömn är ett tillstånd av sänkt ämnesomsättning. En varm kropp är en aktiv kropp. Ju varmare man är, desto mer fart på nervsystemet – när man ska sova ska det kylas, säger Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor emeritus vid Stockholms universitet och Karolinska institutet, till TT.

Varma duschar

Att svalka sig med kallduschar är ett utbrett knep, men detta kan i själva verket vara kontraproduktivt. Varma duschar innan sänggång kan rentav fungera bättre.

Kallduschar gör att huden drar ihop sig, då släpper inte kapillärerna ut värme. Värme öppnar upp kapillärerna. Det finns ingen sammanställd vetenskap kring detta, så det är viss spekulation, men rent logiskt borde kallduschar inte vara så bra, säger Åkerstedt.

Dålig sömn i värmen ger samma effekt som alla typer av bristfällig sömn, enligt sömnforskaren.

Man blir tröttare under dagen och fungerar lite sämre. Det är dock inga dramatiska skillnader, de flesta får ihop det. Det är högst individuellt hur man klarar sömnen i värmen, säger han.

Luftkonditionering bäst

I många medier delar människor med sig av sina bästa tips för att hålla sig avkylda: kallduschar, ballonger med fryst vatten i lakanen och fördragna gardiner dagtid, för att nämna några.

Det bästa är ju luftkonditionering. Normalt rekommenderas korsdrag, men vid tropiska temperaturer kan det vara svårt. Ett annat tips är att köpa en fläkt och sova naken, så att den rörliga luften kan få bort överskottstemperaturen. Jag läste om någon som sprayade sig med vatten innan läggdags – det kan funka, säger Åkerstedt.