Nyligen åtalades en tonåring för sin inblandning i den svåra trafikolyckan på Vikbolandet i februari förra året. Nu står det klart att han döms för grovt vållande till kroppsskada, grov vårdslöshet i trafik och olovlig körning. Påföljden blir ungdomstjänst i 70 timmar. Föraren ska även betala skadestånd på 20 000 kronor vardera till de två passagerarna som blev skadade.
– Det är i linje med det straffvärde jag yrkat på. Jag tycker att tingsrätten gjort en korrekt bedömning, säger kammaråklagare Ellen Ek.
Mannen som nu döms var 15 år vid händelsen och de två målsägandena var 13 respektive 15 år gamla. 13-åringen svävade mellan liv och död och har i dag bestående skador.
Det är ett speciellt fall med bara unga människor inblandade, hur ser du på det?
– Man kan konstatera att det är en väldigt sorglig händelse för alla inblandade, säger Ellen Ek.
Enligt utredningen ska föraren ha byggt om en vanlig personbil till en så kallad A-traktor. Han hade manipulerat fordonet så att det kunde köra 100 kilometer i timmen i stället för tillåtna 30 kilometer i timmen. Fordonet var registrerat för endast en passagerare, men den aktuella kvällen delade de två målsägandena på passagerarsätet. Ingen använde bilbälte.
Efter att ha blivit omkörd av en annan A-traktor strax efter Kuddby kyrka ville föraren svara genom att i sin tur köra om. Men han fick sladd och kunde inte genomföra omkörningen. Bilen sladdade runt och hamnade med bakdelen i diket. Där har framförallt passagerardörren träffat ett träd med full kraft.
Föraren har erkänt olovlig körning. Han har även erkänt vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik, men motsatt sig att brotten ska bedömas som grova.
– Den juridiska påföljden är av mindre betydelse. Min klient mår inte bra, men han vill betona att det inte är det viktigaste i den här sorgliga händelsen, säger Martin Soner, som försvarat den nu dömde tonåringen.
Enligt domen från Norrköpings tingsrätt ska inte olyckan ha orsakats av något tekniskt fel eller av väderleken. Rätten anser att föraren gjort ett medvetet risktagande genom att trimma bilen, tagit in två passagerare och deltagit i en fartlek med en annan bil.
– Jag frågade min klient under förhandlingen hur vanligt det var med trimmade A-traktorer, då svarade han att det handlar om var och varannan. Det är något man bör ta med sig, säger Martin Soner.