Det kommunala bolaget Nodra ansvarar för Norrköpings kommuns fem återvinningscentraler. Den 21 april i år minskade de öppettiderna på samtliga med motiveringen att sänka kostnaderna. De fyra returpunkterna utanför Norrköpings tätort håller numera bara öppet en dag på helgen utöver två veckodagar, vilket skapat missnöje.
Göran Gustavsson, boende på Vikbolandet, är kritiskt till de nya tiderna. Han ställde frågan om hur öppettiderna borde se ut på Facebook och fick hundratals svar.
– Jag blev förvånad att så många svarade och i princip var alla vara överens om att det var bra som det var innan Nodra tog bort lördagarna, säger Göran Gustavsson.
Han tycker Nodra borde ha tagit reda på hur folk vill ha öppettiderna innan de gjorde någon ändring och säger att det valet att stänga lördagar istället för söndagar är dåligt inte minst för folk med fritidshus som ofta åker hem på söndagen. Han menar att det också finns en risk att folk ska dumpa avfall i naturen när servicen minskar.
– Helst vill jag att de går tillbaka som det var, men ska de ta bort en dag är det bättre att de har öppet på lördagar istället för på söndagar.
De personer vi pratar med på Returpunkten i Östra Husby tycker att det är synd att det inte är öppet på lördagar och någon tycker att Nodra dessutom borde öppna tidigare om dagarna för bättre service.
Peter Nimrodsson, enhetschef för drift och underhåll på Nodra, känner till att det blivit hårdare tryck på Returpunkterna under helgen efter att öppettiderna minskat.
– Personalen har upplevt att det är mer folk på de helgdagar det är öppet än det brukar vara. Samtligt var det väntat och att vi skulle klara av det var vår plan, säger Peter Nimrodsson.
Han berättar att de varje måndagsmorgon har ett möte där de stämmer av hur det går med driften och han säger att ingen ringt och klagat under helgen.
Känner du till att det finns ett missnöje?
– Det är inget som kommit direkt till mig, det är klart att det är någon som är missnöjd. Men det är inte jättemånga vad jag vet som hört av sig.
Peter Nimrodsson säger att de nya öppettiderna är ett tillsvidarebeslut, men att man kommer utvärdera hur det fungerar när man provat under några månader.
– När vi inför något nytt tar det ett tag innan våra kunder vänjer sig. Vi kommer utvärdera efter sommaren och se hur det gått.