Nya regeln kommer att fälla fler rattonykta
I dag ändras säkerhetsavdraget vid utandningsprov. Därmed kommer fler att fällas för rattonykterhet.
Trafikpolis Dennis Örnborg kontrollerar en bil mitt i natten. I bakgrunden ses bussen med Evidenzerutrustningen.
Foto: Fotograf saknas!
- Det kan vara svårt att omsätta den siffran till verkligheten, säger trafikpolis Dennis Örnborg när han står vid vägkanten ute vid Östra Husby.
- Men man kan säga att det motsvarar att varje taxibil man möter är en person som kör rattonykter. Då får man en ungefärlig uppfattning om storleken på problemet.
Kontroll på Vikbolandet
NT var med natten mellan fredag och lördag när trafikpolisen hade nykterhetskontroll ute på Vikbolandet.
Långt ute på landsbygden har polisen inte alltid tillräckligt med resurser för att bevaka nykterheten på vägarna i samma utsträckning som inne i stan. Men för den skull struntar man absolut inte i områdena längst ut i polisdistrikten.
- I natt kommer vi att rikta in oss på nykterhetskontroll, men det blir även lite vanlig trafikövervakning.
Till sitt förfogande har man den nya buss som försetts med en så kallad Evidenzerutrustning. Om en person lämnar ett positivt utandningsprov vid kontroll i sin bil fick man förut bryta kontrollen och ta med personen i till stationen för ytterligare prov.
- Med den nya utrustningen kan vi göra tester direkt på plats. Tester vars resultat håller i domstolen, säger Dennis Örnborg.
- Med den här bussens utrustning slipper vi köra in dem misstänkte till stationen. Ligger vederbörande på gränsen så kan han eller hon klara sig på att det tar en stund innan vi kommer till stationen.
Från och med i dag, 15 september, blir det hårdare tag mot rattonykterheten. Fram tills nu har man haft ett säkerhetsavdrag på 0,07 mg/l alkohol i utandningsluften. Det avdraget ändras till att vara proportionellt i förhållande till värdet i utandningsprovet.
I praktiken innebär det att den faktiska gränsen för att fällas för rattonykterhet minskas från 0,170 mg/l till 0,118 mg/l.
- Fram till ändringen så klarar sig cirka 20 procent av dem som vi tar in till stationen för provtagning. Den siffran väntas halveras i och med minskningen av säkerhetsavdraget, säger Dennis Örnborg.
- Det här har vi väntat på länge.
Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, har granskat över 20 000 utandningsprov tagna med Evidenzer och funnit att instrumentet är så exakt att avdraget nu kan sänkas.
Positiva bilister
Under natten mellan fredag och lördag togs ingen för rattonykterhet ute på Vikbolandet. Däremot reagerade flera bilister positivt på att polisen fanns på plats med sina kontroller.
- Jag har bott här i 20 och aldrig blivit stoppad, skrattade en kvinna som fick blåsa i alkotestaren.
Trafikpolis Nils-Olov Nilsson är övertygad om att det körs en hel del med alkohol i kroppen ute på landsbygden.
- Det är mycket folk som sitter och dricker ute i stugorna hos varandra och sedan tar bilen hem. Fram för allt på helgerna, men många kör även dagen efter med för hög promille i kroppen.
Fredagsnattens kontroller slutade med ett antal fortkörningsböter, ett indraget körkort för fortkörning och ett samtal till en förälder som fick komma och hämta sin 14-årige som som körde moped inne i Östra Husby.
- Men fram för allt visade det att ingen kan känna sig säker på att vi inte står där och kontrollerar nykterheten en vanlig fredagskväll, säger Dennis Örnborg.
Fakta RattonykterhetGränsen för rattfylleri är 0,1 mg/l alkohol i utandningsluften (0,2 promille i blodet)
Gränsen för grovt rattfylleri är 0,5 mg/l alkohol i utandningsluften (1,0 promille i blodet)
Fler killar än tjejer kör på fyllan.
Var femte tjej mellan 18 och 19 år åker med en alkoholpåverkad bilförare någon gång under ett år.
Nästan var tredje förare som dödas i trafikolyckor är alkoholpåverkad.
Hälften av de bilförare som dör i singelolyckor är påverkade av alkohol.
I singelolyckor där ungdomar mellan 15 och 24 år är inblandade, är tre av fyra alkoholpåverkade.
Var 60:e timme dödas någon på grund av rattfylleri.
Under 2003 dog 27 personer i åldrarna 15-24 år i singelolyckor. 74 procent av dem hade alkohol i blodet.
För förare mellan 18 och 24 år ökar risken att dödas i trafiken 900 gånger om de har mer än 0,5 promille i blodet.Källa: Vägverket
Gränsen för grovt rattfylleri är 0,5 mg/l alkohol i utandningsluften (1,0 promille i blodet)
Fler killar än tjejer kör på fyllan.
Var femte tjej mellan 18 och 19 år åker med en alkoholpåverkad bilförare någon gång under ett år.
Nästan var tredje förare som dödas i trafikolyckor är alkoholpåverkad.
Hälften av de bilförare som dör i singelolyckor är påverkade av alkohol.
I singelolyckor där ungdomar mellan 15 och 24 år är inblandade, är tre av fyra alkoholpåverkade.
Var 60:e timme dödas någon på grund av rattfylleri.
Under 2003 dog 27 personer i åldrarna 15-24 år i singelolyckor. 74 procent av dem hade alkohol i blodet.
För förare mellan 18 och 24 år ökar risken att dödas i trafiken 900 gånger om de har mer än 0,5 promille i blodet.Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!