Östergötland kommer få ännu mer tågstrul

Tågnätet i Östergötland pekas ut som ett mycket stort problem och Trafikverket vill att regeringen tar till krafttag för att ta itu med problemet. Men länet ligger långt ner på prioriteringslistan.

Visby2011-07-08 00:00

- Kapacitetsbrister och järnvägsnätet är våra viktigaste frågor för det är trångt på den svenska järnvägen, säger Björn Rosengren på Future rail Sweden.

Fullsatt
I trädgården på Hotel Wisby har Marknadsbolaget Fjärde storstadsregionen sitt näste. Det var där som regionfrågorna i går väcktes till liv i Almedalen. Och fullsatt var det, över 100 personer trängdes i tältet som solen värmde. Trafikverket fanns på plats och gav hela järnvägsnätet en rejäl känga.

- Mellan Linköping och Norrköping kommer det att verkligen bli bekymmersamt, säger Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör på Trafikverket.

Trots de investeringar som eventuellt kommer att göras så räknar Trafikverket med ännu mer kapacitetsbrist år 2021 än vad det är nu. Trafikverket har utrett frågan och en av de viktigaste punkterna är att belysa behovet för hittills har det underskattats rejält.

Pengar till åtgärder
- Vi föreslår att regeringen måsta ta till krafttag, i Sverige lägger vi 80 procent av investeringspengar på att åtgärda problem, i Schweiz läggs 80 procent på att förebygga och så skulle vi vilja ha det, säger Lena Erixon.

Trafikverket meddelade för några dagar sedan var flaskhalsarna finns och vilka satsningar som behöver göras.

- Pratar vi Linköping och Norrköping så är det ingen tvekan om att det måste göras något, säger Lena Erixon.

Enligt Trafikverket behövs det 23 miljarder kronor för att behålla tågnätet i befintligt skick. För att ta itu med flaskhalsarna behövs ytterligare mångmiljardbelopp. Men det finns många regioner och flaskhalsar som slåss om satsningarna. Och satsningar i Östergötland känns iskalla i ett annars varmt Visby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om