Entreprenören Susanna Hall Kihl bor mitt i Mälaren, på Ekerö, och började fundera på varför hon skulle behöva sitta två timmar i bilkö på väg till jobbet i Stockholm, när hon mycket snabbare skulle ha kunnat gena över vattnet. Nu har hon startat företaget Vattenbussen och hoppas komma igång med sjötrafik i Mälaren som en del i kollektivtrafiken.
Kan spara tid
Igår var hon inbjuden att prata om sina idéer vid den stora infrastruktursatsning som Fjärde storstadsregionen genomför under Almedalsveckan.
Susanna Hall Kihl menar att man runt om i landet skulle kunna korta antalet transportkilometer för det pendlande svenska folket om bara sjöfarten tog mer plats, när kollektivtrafiken diskuteras. Och samtidigt kan man avlasta både väg och järnväg som kommer att drabbas av trafikinfarkt, om de inte redan har gjort det.
Inte med i samtalet
- I dag finns båten inte med när persontransporter diskuteras. Istället handlar diskussionerna mycket om vilka kostnader och miljökonsekvenser den och den väg- eller järnvägssatsningen skulle få samtidigt som vattnet ligger där och bara väntar på att få användas för att snabbt ta folk dit de vill, säger Susanna Hall Kihl, som menar att sjöfarten själv måste se till att inkluderas i tidiga skeden när kollektivtrafiken diskuteras:
- I dag är sjöfarten mer en klubb för inbördes beundran än att de ser sig som en del av den kollektiva persontransporten.
Också inbitna bilister borde vara lätta att värva bara tidsvinsten blir tillräckligt stor, menar hon. Slipper de åka runt en vik eller sjö och i stället kan åka rätt över blir tidsvinsten attraktivt stor.
Vara med i tid
- Båtarna har dessutom stora möjligheter att ta emot cyklar och mopeder. Hittills har man ju inte hittat någon bra lösning för cykeltransporter på väg och järnväg.
Och hon drog fram Östergötland som gott exempel på att det går att vara med i diskussionerna. Som NT berättat tidigare ska trafiken i den östgötska skärgården ingå i den vanliga kollektivtrafiken, där Östgötatrafikens busskort kommer att gälla. Men också här tog det tid innan skärgårdstrafiken faktiskt kom med i planerna.
- Vi måste vara med i de tidiga skedena, inte hamna på undantag, var Susanna Hall Kihls budskap och hon såg många nickningar i publiken.