Ny webbtjänst jämför bankavgifter

Konsumenterna har svårt att jämföra bankernas tjänster, de ser få eller inga alternativ till sin bank och de vet inte hur mycket de skulle tjäna på att byta. Inte heller vet de hur mycket de betalar för sina banktjänster. Det visar en undersökning som Konkurrensverket och Konsumentverket gjort på uppdrag av regeringen.

www2001-10-31 15:05
Många hushåll skulle varje år kunna spara tusenlappar på att välja ny bank. Det gäller främst hushåll med bolån, och det är ungefär hälften! Men få konsumenter, mindre än 5 procent, byter bank under ett år. På försäkringsmarknaden är rörligheten mer än dubbelt så stor, konstaterar de båda verken. Ändå finns det ofta mer pengar att tjäna på byte av bank än på byte av försäkringsbolag.

Problemet är att konsumenterna upplever bankbytet som meningslöst och besvärligt. De har svårt att se vad det konkret skulle ge dem. Den främsta orsaken är det komplexa tjänsteutbudet och den bristfälliga prisinformationen på bankmarknaden.
Konkurrensverket och Konsumentverket anser att informationen till konsumenterna måste förbättras. Det är framför allt bankerna själva som måste ta ansvar för detta, exempelvis genom att utöka servicen och informationen vid Konsumenternas Bank- och Finansbyrå.

Konsumentverket erbjuder nu en ny webbtjänst, "Bankkalkylen", för att bidra till bättre överblick vad gäller bankavgifter. Med hjälp av den kan konsumenterna finna de lägsta bankavgifterna utifrån sina egna förutsättningar på
<a class=nyhetshover href=http://www.bankkalkylen.konsumentverket.se target=blank>www.bankkalkylen.konsumentverket.se</a>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om