Det har skett en politisk förändring hos Socialdemokraterna och den förändringen syns allra tydligast i Norrköping. Över en natt sopades det framgångsrika rödgröna samarbetet under mattan och i stället valde S att samarbeta med dom minsta borgerliga partierna.
Vi i Vänsterpartiet är besvikna. Men inte främst på att samarbetet bröts utan på den politiska omsvängning som S har gjort. S är inte längre det arbetarparti som de utger sig för att vara. Regeringen och Vänsterpartiet är överens om att stoppa vinsterna i välfärden. S i Norrköping stoppar då valfrihet i äldreomsorgen genom att ta bort valfrihetsreformen Mina timmar och påbörjar att privatisera äldreomsorgen.
Det finns ett stort glapp mellan regeringens politik och den politik som drivs av S i Norrköping. Det här glappet kan drabba ett av Östergötlands största infrastrukturprojekt Ostlänken. Ostlänken är en 15 mil lång dubbelspårig järnväg mellan Järna i Sörmland och Linköping i Östergötland. Byggandet av Ostlänken kommer innebär en oerhörd stor mängd upphandlingar av företag och entreprenörer. Trafikverket är en av upphandlingsparterna, kommunerna i området en annan.
Norrköping kommer vara en stor upphandlingspart och jag skulle vilja att det blir våra östgötska ungdomar som får vara med och bygga framtidens dubbelspår, formge Norrköpings nya citykärna, resecentrum och bostäder. Med schyssta villkor och bra lön. Vilka krav som ställs på företag och entreprenörer vid upphandlingarna är oklart.
Vi ser i dag inom flera branscher hur fasta anställningar omvandlas till visstid och inhyrning och hur det i praktiken blir fler som jobbar utanför det skydd som kollektivavtalen ger. Inom byggbranschen finns 90 000 företag, många små, varav 60 000 står utan kollektivavtal. Av 312 000 byggarbetare står 100 000 utan kollektivavtal.
Jag frågade den socialdemokratiske civilminister Ardalan Shekarabi vad han avser att göra för att upphandlingarna som sker i byggandet av Ostlänken ska uppfylla miljömässiga krav och erbjuder de anställda fackliga rättigheter och villkor enligt kollektivavtal och ILO:s konventioner. En minister kan självfallet inte kommentera enskilda upphandlingar, men svarar att ”jag instämmer i att det är av största betydelse att myndigheterna använder sig av det utrymme som upphandlings-lagstiftningen medger när det gäller miljökrav och sociala krav, till exempel anställningsförhållanden och villkor enligt kollektivavtal”.
Lars Stjernkvist, kommer du att lyssna på din regering och minister när Norrköping upphandlar Ostlänken och ställa krav på fackliga och arbetsrättsliga rättigheter? Eller kommer du lyssna på dina kollegor i Kvartetten, som FP som vill slopa LAS, eller C som vill sänka ingångslönerna? För i sådana fall måste nog partimedlemskapet för din del ses över.
Vänsterpartiet är ett positivt oppositionsparti till regeringen, vi står upp för rättvisa, solidaritet och ett ekologiskt hållbart samhälle, en välfärd att lita på helt enkelt. Vänsterpartiet är alltid beredda att förhandla med regeringen och göra överenskommelser, men vi är ett oppositionsparti och kommer alltid driva vår egen politik. S i Norrköping däremot är beredda att driva alla andras politik så länge de får sitta kvar vid makten.