Kolumn Som NT rapporterat (22/10) uppträder den ukrainsk/amerikanska pianisten Valentina Lisitsa i De Geerhallen på torsdag kväll. Lisitsa, född i Kiev 1973 på den tid Ukraina var en del av Sovjetunionen, är en erkänt duktig klassisk pianist. Hennes karriär startade via egenutlagda Youtube-klipp som nådde enorm publik. Tydligen är hon extra bra på verk av Chopin och Rachmaninov. 1992 flyttade hon till USA, gifte sig och blev amerikansk medborgare. 2013 uppträdde hon i Norrköping på inbjudan av Symfoniorkestern, SON. På torsdag är det alltså dags igen.

Att Lisitsa är en duktig pianist verkar de flesta vara överens om, själv kan jag inte bedöma huruvida hon är bättre eller sämre än någon annan utifrån det material som är tillgängligt. Problemet med Lisitsa är att hon är en rabiat och aggressiv anhängare av de ryskstödda separatisterna i östra Ukraina och därmed en megafon för den falsifierade verklighetsbild som sprids från Kreml och Vladimir Putin.

När man studerar den offentliga personen Valentina Lisitsa framträder två intressanta bilder. Den ena torgför hon via sitt konto på Facebook där hon bjuder på musikaliska smakprov, uppdateringar om sin familj och sitt konsertschema. Lisitsas Twitter-konto är däremot en veritabel flod av hätska utfall och retweets mot den folkvalda regeringen i Kiev. Denna likställs med ett nazistiskt och blodbesudlat rövarband. Vidare är det Putinvarianten av läget i Syrien, USA-hat, EU-hat, konspirationsteorier (bland annat om nedskjutningen av MH 17) och en uppsjö andra dumheter. Hon följer noga den desinformationsflod som skickas ut ifrån Kreml. Från Ukraina till förlöjligande av USA och EU till hur extremt framgångsrikt Ryssland agerar i Syrien.

Vilken sida Valentina Lisitsa står på råder det alltså ingen oklarhet om. Hennes aggressivitet i frågan medförde att symfoniorkestern i Toronto avbokade henne i april 2015. Efter kritik mot beslutet visades sju A4 sidor med ett urval med urklipp från Lisitsas twitterflöde upp som förklaring till avbokningen. Inte för att Lisitsa inte får uttrycka sin åsikt, utan för att hennes åsikter är så extrema. Bland annat hade hon hävdat att regeringen i Kiev bestod av nazister som upprättat ”sorteringsläger”. Något liknande är tydligen inte aktuellt i fallet med SON:s bokning i Norrköping, trots protester från bland annat föreningen Unga ukrainare.

Avtalet/kontraktet skall hållas och resonemanget från SON-ledningen är att Lisitsa är inbjuden för att spela Beethovens fjärde pianokonsert och ”inget annat”. En behaglig hållning som innebär att ledningen slipper besvära sig med ett ställningstagande. Sannolikt kommer Lisitsa inte heller att göra någon större markering av sin politiska hållning under konserten. Det vore troligen uselt för affärerna om hon försökte göra propagandanummer av sitt hat mot regeringen i Ukraina och vurm för diktatorn i Kreml. Däremot bör såklart de Norrköpingsbor och Östgötar som bevistar tillställningen vara medvetna om vad det är för person som sitter framför dem. Om de väl går dit.