– Fyra år som förare och tio som ledare. Ja, det blev ett par år.

Stefan Andersson Skill tar en slurk kaffe ur muggen och lutar sig tillbaka i stolen i solen.

Drygt ett och ett halvt år har gått sedan han lämnade posten som lagledare för Piraterna efter tio säsonger och två SM-guld.

Artikelbild

| Stefan Andersson Skill menar att Greg Hancock tänkte på samma sätt som honom själv.

– SM-gulden var ju höjdpunkterna helt klart, säger han och blir tyst en stund och ser att fundera.

Inte över SM-gulden ska det visa sig. Utan över hur många år som han var involverad i speedway.

Efter en stund säger han:

– Jag var tre år när farsan byggde en hoj med skottkärrehjul åt mig. Den åkte jag runt på kommer jag ihåg. I fjol var första året sedan dess som jag inte hade någon anknytning till speedway. Jag trodde faktiskt att jag skulle sakna det mer än vad jag gjorde. Jag hade några erbjudanden men det var nästan skönt att det inte var fler som ringde och jag känner samma sak nu. Jag brukar kunna släppa saker ganska bra och det gjorde jag nu också.

Artikelbild

| De båda SM-gulden håller Stefan Andersson Skill som höjdpunkterna under hans tio år som lagledare för Piraterna. Här firar han guldet 2013 med assisterande lagledaren Daniel Andersson.

Efter ännu en slurk kaffe så börjar vi prata om säsongen 2017. Året då han byggde ett lag helt olika de Piraterna tidigare haft under de år som han han var lagledare. Ett lag bestående av fyra stjärnor som skulle dra det stora lasset och leda laget till framgång. Det slutade som ni säkert vet med att Piraterna hamnade sist och åkte ur elitserien.

Och den säsongen är en stor anledning till att han nu inte saknar att vara en del av sporten.

– Sista året var ett sånt antiklimax så det tömde mig helt. Jag hade inte glöden för att göra ett bra jobb och det året hade jag behövt brinna mer än någonsin för att få ihop det med det lag vi hade. Men jag orkade inte. Jag hade behövt vara den ledare jag var några år tidigare, säger han.

Han menar också att det blev svårt för honom att göra ett bra jobb när Piraterna hamnade i en ekonomisk kris och inte kunde betala ut förarnas löner under säsongen.

Den situationen menar han att klubben borde ha skött annorlunda mot vad som nu var fallet.

– Det var dåligt skött av den dåvarande styrelsen. Nu fick jag sms från förarna att de inte fått betalt och jag visste ingenting. Jag blev ju chockad när jag fick veta. Hade klubben haft en dialog med mig så jag hade vetat om det så hade jag coachat helt annorlunda. Nu sket ju förarna i det och jag förstår jag. Jag har ju själv varit i samma situation när jag kört i Polen.

Det fanns många som menade att ditt lagbygge var anledningen till att Piraterna åkte ur. Kände du någon bitterhet över att få skulden för det?

– Lagbygget har jag sagt förut att jag tar ansvar för. Det är inga konstigheter. Så att folk tyckte det var jag inte bitter över. Däremot så var jag bitter mot klubben för att de inte var ärliga mot mig och förarna. Det var jag jäkligt bitter på. Men i slutänden så fick ju förarna sina pengar. Men hade jag vetat hur läget var så hade jag, som sagt, coachat laget på ett helt annat sätt och då tror jag att vi hade klarat oss kvar lätt, säger han bestämt.

Han undviker att kritisera någon av de förare som ingick i laget även om han berättar att det fanns de som han hade hoppats mer på. Däremot så berättar han att det fanns en förare i laget som han tycker hade förtjänat ett mycket bättre slut på säsongen. Nämligen Daniel Davidsson.

– Han gjorde ju en sån fantastisk säsong och så får han vara med om att åka ur elitserien. Det var det jag var mest bitter över och det grämer mig fortfarande. Med den säsong han gjorde så borde vi ha vunnit SM-guld.

Vi lämnar det som varit och hoppar fram till nutid och den koppling till Piraterna som han nu har sedan en tid tillbaka. För speedwayarenan på Dunteberget heter sedan en tid tillbaka Probaco arena.

Det företag som Andersson Skill är platschef för i Motala.

Du har tidigare hävdat att Piraterna är skyldiga dig pengar. Har ni löst det nu?

– De är fortfarande skyldiga mig pengar och nu är det säkert många som höjer på ögonbrynen när vi köper arenanamnet. Men det var mina chefer som tyckte att vi borde göra något och då blev det så. Men med lite välvilja från klubben så borde det gå att lösa. Jag har bara inte orkat driva det vidare, säger han och därmed så är det färdigpratat om det.

Istället går vi över till att diskutera årets upplaga av Piraterna och här får han tänka till för att komma på namnen på alla förare i laget.

– Jag har ingen koll direkt längre. Jag var på två matcher förra säsongen. Men det ska bli kul att åka och titta på dem nu när de är tillbaka i elitserien igen. Nu får man ju vara lite expert på läktaren, säger han och skrattar innan han fortsätter:

– Jag hoppas de kommer till slutspel men det kommer bli tufft.

Det finns de som ser likheter med Piraternas guldlag från 2011 som få trodde hade en chans innan säsongen. Håller du med?

– Jag ser inte riktigt vad det skulle vara för likhet. Då hade vi ju tre unga förare i Janowski och bröderna Pawlicki som överraskade. För att det ska bli som 2011 så måste de ha en riktigt stark ledare i laget. Först måste Frippe (Fredrik Staaf) och Jerry (Bengtsson) göra ett riktigt bra jobb. Men sen måste de ha en förare som verkligen är en stark ledare som får förarna att jobba åt samma håll, för det här laget måste ju hjälpa varandra,. Jag hade ju Greg (Hancock) och vi tänkte väldigt lika och när de andra förarna såg att han höll med mig så var det aldrig något snack.

Kafferasten närmar sig sitt slut. Men innan kopparna är helt tömda så måste jag ju fråga om det inte finns någon chans att Stefan Andersson Skill dyker upp i en ledarroll inom speedway igen.

När han får frågan funderar han en stund innan svaret blir:

– Suget kommer ju komma tillbaka en dag tror jag. Så får jag en fråga så kommer jag helt klart tänka över det. Men jag måste ha en 100-procentig känsla i kroppen för att göra ett bra jobb.