Om inte annat kan ni fråga Richard Hartzell, Norrköpings MK. Han hade med sig sonen Gustav, 13 år, som kartläsare och de fick sig en rejäl åktur under dagens andra varv.

I en tvär vänsterkurva högg det tag, bilen vippade runt och landade till slut på taket.

– Ingen fara, sa Gustav. Det var lite läskigt när man låg upp och ner, men nu är det ingen fara.

Artikelbild

| Andreas Pettersson, Norrköpings MK, slutade sjua i klassen på Himmelstalundssprinten

Pappa Richard stod bredvid och berättade vad som hände.

– Det gick väl lite för fort in i kurvan, det är ju små marginaler. Man måste ta i för att hänga med. Vi låg fyra i klassen och eftersom det bara var fem som gick vidare till final ville vi ta i för att klara det. Men det blev inte riktigt så.

Med Norrköpingsögon blev det riktigt tajt i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen och totalt i tävlingen. Roland Eliasson med kartläsaren Reine Lundqvist från Östgöta BSF var något snabbare än Andreas Pettersson, Norrköpings MK, som lät sina två systerbarn dela på uppdraget i högerstolen.

Och när allt skulle avgöras, när det tredje finalåket betydde allt, var Roland Eliasson lite snabbare och kan titulera sig snabbast i stan.

Artikelbild

| Niklas Hägg, SMK Hälsinge, vann Himmelstalundssprinten i sin Toyota Celica GT4.

– Fast det gick egentligen bara sådär. Jag har en fraktur i ena tummen så jag kan inte köra som jag vill. Det kanske är lite kaxigt att säga, men vi brukar ju vinna den här tävlingen. I år var det i och för sig väldigt tufft motstånd, värre än det brukar vara, så vi kanske inte hade räckt till ändå.

Duon är regerande mästare i Svenska Rallycupen och tanken är att man ska försvara den titeln under säsongen.

Artikelbild

| Bäst i länet. Roland Eliasson/Reine Lundqvist, Östgöta BSF, var bästa östgötabil i Himmelstalundssprinten på påskafton.

– Vi tänker också satsa på ÖÖM, Öppna Östgötamästerskapet. Så det blir väl cirka 15 tävlingar den här säsongen, det är lagom.

Andreas Pettersson passade på att hylla arrangemanget och kallade det till och med säsongens höjdpunkt.

– Jo, men det är det. Släkten kommer med och tittar, några jobbarkompisar är också här. Det är kul att tävla inför dom. Sen har ju alla som inte åkt vintertävling, däribland jag, gått och väntat på att äntligen få ta ut bilen till den här tävlingen. Så det här är en högtidsdag för att rallyfantaster.

Vann tävlingen totalt gjorde som väntat Niklas Hägg från SMK Hälsinge i sin Toyota Celica GT 4. I finalheatet var han 1,5 sekunder före tvåan Ronnie Jakobsson, Kolsva.