Så vill fansen göra med Nya Parken

Majoriteten har sin uppfattning klar om IFK ska sälja namnet på Nya Parken. - I och med IFK:s framgångar blir det mer attraktivt, säger Peter Hunt.

Foto: Fotograf saknas!

Fotboll, Norrköping2012-11-17 10:45

Videon är inte längre tillgänglig

Man kan säga att en grundregel är att om det går bra för laget har styrelsen det lugnare. Så har det varit under den här säsongen i IFK Norrköping.

Ordföranden Peter Hunt säger att resultaten på planen speglar hur folk uppfattar styrelsens arbete.

81 procent i NT:s enkät ger Peter Hunt och kompani en fyra eller femma i betyg.

- Det var överrumplande. Skojigt att man uppskattar vårt arbete. Om det går bra blir väl svaren så här, om vi hade ramlat ur hade det varit annorlunda. Det hör till, säger Peter Hunt.

Ordföranden är nöjd med säsongen i styrelserummet.

- Vi har fått ordning på rutiner och fått god kontroll över ekonomin. Även när vi har haft olika uppfattningar har vi alltid lyckats komma fram till konsensuslösningar när besluten väl ska tas och det är en styrka i en styrelse.

Vad ger du er själva för betyg?

- Jag tycker vi har gjort en del bra och en del mindre bra saker. Det totala omdömet är att vi har gjort det bra. Men jag vill poängtera att det återstår mycket jobb.

Vad har ni gjort mindre bra?

- Vi har inte lyckats hålla tempot i förändringsarbetet. Förvärvet av Parken har dragit ut på tiden och det kanske hade kunnat göras snabbare.

I NT:s enkät anser 62 procent att IFK bör sälja ut arenanamnet.

- Där har vi till exempel en sak som vi inte har lyckats med. Nu kommer vi att kunna jobba intensivare med det när vi äger arenan. Om kommunen köper rättigheten kan man namnge arenan. Där har du en passning till dem.

Har ni diskuterat det?

- Inte på djupet. Vi har skickat förfrågan några gånger men de har avböjt. Parken är synonymt med Norrköping och det vore skojigt om den hette Norrköpings Idrottspark eller nåt.

Enligt Peter Hunt kan det mycket väl bli aktuellt med en försäljning redan till nästa säsong.

- Ja, även om vi inte har något konkret att peka på just nu. Men i och med IFK:s framgångar blir namnet mer attraktivt. Sedan har vi ett dam-EM här nästa år vilket gör att arenan syns i tv-kanaler över hela Europa.

Varför har namnet varit så svårsålt?

- Norrköping kanske är för litet för att hitta en lokal partner. Och ur ett nationellt perspektiv ligger vi lite off. Då väljer företag att sponsra arenor i storstäderna istället. Visserligen har vi kommit upp oss nu men vi har ju haft en resa där vi legat i superettan och det har klart reducerat attraktionskraften.

En annan anledning till att namnet inte är sålt är att Nya Parken inte är ihopbyggd ännu. Det leder oss in på en annan enkätfråga.

52 procent vill bygga igen den i år. 43 vill vänta tills det finns pengar för det.

Peter Hunt är en av de som vill låta pengarna styra frågan.

- Det kommer inte på tal innan det finns en bra ekonomisk kalkyl för det. Vi kommer inte att klara av det under 2013. Inom tre år är en mer realistisk tidsplan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!