Ett av de nya namnen som presenterades av valberedningen för att ta en plats i IFK Norrköpings styrelse är André Skagervik. Förutsatt att förslaget röstas igenom på årsmötet tar skåningen plats som ledamot i styrelsen.
– Mitt engagemang för klubben tror jag valberedningen märkt av och det var jättehedrande att få frågan, säger han.
För många IFK-supportrar är 41-åringen ett nytt namn.
Han flyttade till Norrköping 2001 för studier. På senare år har André Skagervik varit involverad i föreningen som ansvarig för sponsoravtal utifrån sin senaste roll som marknads- och kommunikationschef på Holmen. I dag är han, sedan fyra månader, vd för vårdbolaget Idoc Group.
Han har haft ett fotbollsintresse hela livet och varit aktiv som spelare. Trots att han kommer från Malmö väcktes supporterskapet på riktigt först när han kom till Norrköping.
– Jag fick aldrig den tidiga förankringen utan det var först när flytten gick hit som en känsla började att byggas upp. Trots att det gick ganska dåligt sportsligt när jag kom syntes verkligen passionen i staden. Det som är fascinerande är den otroliga historiken som finns och hur många delar av Norrköping som faktiskt engageras. Klubben är en jätteviktig del av stadens DNA, alla man pratar med har någon form av relation till den.
André Skagervik har tidigare också varit ansvarig för Stadiums digitala marknadsföring och marknadschef på Ottobock och Rehband.
– Jag har haft ett utifrånperspektiv och har kunnat hålla lite distans till föreningen. Samtidigt har jag velat engagera mig då det är ett så otroligt starkt varumärke för staden.
Vilka frågor är du angelägna att jobba med?
– Hur föreningen vill utvecklas över tid och hur man konkret ska komma dit tillsammans. Här tycker jag man tagit flera viktiga steg senaste tiden.
Vad har du sett från sidan som behöver bli bättre i föreningen?
– Tre delar, som jag också står för i mitt yrkesliv. Det första är varumärkesresan. Sporten kommer alltid att vara navet, men det är också viktigt att fortsätta utveckla IFK som hela Norrköpings lag. Att näringslivet känner en boost av att associeras med IFK, att supportrarna känner en delaktighet, och att föreningen ägnar sig åt rätt samhällsengagemang.
– Det andra är ekonomisk hållbarhet. Här tror jag det är viktigt att fortsätta kolla på hur man kan skapa nya värden för både sponsorer och publik, vilket i förlängningen kommer att leda till högre intäkter. Jag tror det är svårt att förlita sig på exceptionella spelarförsäljningar om man ska säkra en långsiktighet.
– Det tredje handlar om människorna, att man verkligen får med sig de som ska bidra längs resan. Att man fortsätter arbeta utifrån en vision som engagerar både egna organisationen, men också företagen och supportrarna.
Hur ska du bidra till det?
– Jag skulle nog säga kombinationen av att jobba långsiktigt med förmågan att få saker gjorda, varje dag. Det tror jag är viktigt i en styrelse om jag blir invald, att man kan få in det tänket.
Vad ska det sportsliga målet vara för föreningen?
– I första hand att tydliggöra den sportsliga visionen och skapa kontinuitet kring den. För representationslagen är det inget tvivel om att båda lagen ska sikta så högt upp som möjligt. Men det som jag tror viktigast nu är att återgå till vad IFK ska stå för genom hela föreningen.