Redan i mitten av oktober startade IFK Norrköping upp årskortsförsäljningen inför 2018. Fram till årsskiftet har de 7 155 som hade ett sådant i år möjlighet att förlänga och behålla sin plats.

– Vi släppte väldigt tidigt, det var bara vi och någon mer klubb som var så tidiga. Nu har väl ungefär hälften av klubbarna släppt och hälften har inte gjort det, säger Mårten Jacobsson på IFK:s marknadsavdelning.

Säsongen som gick slutade IFK på 9 004 åskådare i snitt på sina allsvenska matcher. Ett tapp från de två tidigare starka åren där man tagit sig över 10 000 (under 2016 låg snittet på 10 449).

Artikelbild

| Mårten Jacobsson.

Det är en tendens som man vill vända nästa år.

– Vi kom lite under budget i år. Om vi snackar det publikmässiga så är målet nästa år att överträffa 2017 års siffror, säger Mårten Jacobsson.

Både vad gäller årskort och publiksnitt?

– Både och. Inom ett par år vill vi också att det ska vara utsålt på Curva Nordahl. Det är en ambition vi har tillsammans med Peking Fanz. Jag tror inte vi kommer sälja ut 2018, men om vi pratar 2019 eller kanske 2020 så är det målet. Förhoppningsvis ska det vara kö för att få ett årskort där då, säger Mårten Jacobsson.

På Curva Nordahl finns det plats för 4 000 personer och säsongen som gick var cirka 2 500 årskort sålda där.

Hur många har ni sålt totalt nu sedan ni släppte årskorten för nästa år?

– Eftersom vi har förlängt tiden till årsskiftet är det tidigt att göra någon analys. Vi är fortfarande i november och folk har inte behövt förlänga än. Men av de dryga 7 000 som hade årskort i år har ungefär 30 procent förlängt hittills. Målet är 100 procent eller att i alla fall majoriteten ska göra det. Vi ligger enligt plan än så länge.

Vad kommer ni göra fram till årsskiftet för att nå de siffrorna?

– Det är rätt enkelt att kommunicera med dem som redan har årskort i och med att de finns i våra system, svarar Jacobsson om marknadsföringen.

Hur påverkas jobbet att sälja årskort av att ni kommit sexa nu jämfört med om ni till exempel har ett färskt SM-guld att sälja på?

– Det är klart att det finns en koppling sportsligt och publikt. Men om vi tar bort storstäderna tror jag fortfarande inte det finns någon klubb inom de stora lagidrotterna som har högre siffror än vi har.