Smått unik FMS-trio siktar högt
I år är det tre förare från Finspångs MS som kör modifierade sportvagnar i banracing.Det är flera än på många år.Det är rätt kul att vi är tre stycken som kör, tycker Staffan Andersson.
Nu i helgen ska de göra säsongspremiär på den nära på ovala banan i Falkenberg.
De tre herrarna kör i banracingens modifierade sportvagns-klasser och det ovanliga är att de är så många som tre herrar från FMS i samma tävling.
Frågan är om det har inträffat tidigare.
FMS är ju egentligen en motocrossförening, men visst är det kul att vi är tre stycken som kör, säger Staffan Andersson.
Hur känns det nu, inför premiären?
Sånt känner man egentligen inte förrän man väl är där på banan, det är då man vet om grejerna håller, säger Ola Johansson.
Ola kör en MGB GT i 1970 års modell. Klassen han åker i är Modifierad Sport 1, i vilken man får byta ut i stort sett allt på bilen. I bilen finns bland annat Porschebromsar och en Volvomotor.
<br><span class=MR>Överraskad trea</span>
Ola slutade trea efter fjolårets säsong.
Men jag hade ingen aning om att jag skulle bli trea. Jag stod över sista deltävlingen när jag såg att jag inte kunde vinna totalt, men så en dag så stod det ett paket till mig utanför dörren..., säger Ola.
Staffan Andersson kör en Piper P2 från 1971. Men Staffan körde tidigare, precis som Ola, en MGB.
Denna Piper är en av två som existerar. Den andra finns i Australien tror jag, berättar Staffan.
Staffan lyckas dock sällan komma i mål, det brukar ofta bli problem med olika saker.
För att bilen ska bli konkurrenskraftig behövs nog egentligen både en ny motor och en ny gubbe, tror Staffan lite självironiskt.
Både Ola och Staffan kör i klass I, fast deras bilar egentligen är klass II-bilar.
Men det är roligare att köra i klass I, mer konkurrens och så, förklarar herrarna.
Ola kör samma bil för 21:a året i följd, medan Staffan började sin banracingkarriär 1972.
Perry kör en Renault 17 från 1973. Han är rätt ny i banracingens Modifierad Sportklass 3, tidigare rattade han sin Renault i SSK-serien (SSK= Stockholms Sportvagnsklubb) under åren 1994-1999.
Perry har haft mycket att göra inför säsongen.
I fjolårets sista tävling på Falkenberg låg jag i pole position, då brakade växellådan. Så den har jag fått göra i ordning, plus att jag beställt en torrpumpsmotor, berättar Perry.
<br><span class=MR>Hästkrafter ointressanta</span>
Ola, Staffan och Perry har olika favoritbanor i banracingen. Ola och Perry gillar bäst den berg-och dalbaneliknande banan i Knutstorp, medan Staffan föredrar Kinnekulles korta och knixiga bana.
Ofta när man pratar bilar så är hästkrafter och topphastigheter ett intressant samtalsämne. Men så inte inom banracingen.
Man ska utnyttja motorns totala effekt och väghållningen. Det gäller att hålla jämna och höga varvtider, förklarar Perry.
Vad tror då herrarna inför årets säsong?
Det är lätt att stå i ett garage inför säsongen och sticka ut hakan, men nog tror jag vi alla har chanser att komma högt i resultatlistan, avslutar Ola.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!