Colciago kung på Mantorp...
Audiföraren Robert Colciago bibehåller sin ställning i STCC.Med en seger och en andraplats på Mantorp Park i går visade han att han kör för totalsegern även denna säsong.Dagens skräll stod däremot STCC-debutanten Edward Sandström för när han vann det andra heatet på söndagen.
I år har det tillkommit en ny regel inom STCC. I ett av heaten är det numera obligatoriskt att man ska byta två stycken däck. Detta för att tillföra ytterligare ett moment i racingen och därmed öka spänningen.
Och det gjorde det.
I söndagens andra heat hade Thomas Engström ledningen före Roberto Colciago och Edward Sandström inför depåstoppet. Ett lyckat depåstopp slutade med att Edward Sandström, tävlandes för SMK Motala, kunde passera Colciago redan i första kurvan efter däcksbytet, för att sedan hålla undan distansen ut.
-Depåstoppen är en ny och kul grej som gör det mer spännande för publiken, säger Thomas Engström som i år kör en Honda.
Efter första tävlinghelgen innehar Colciago totalledningen före Janne "Flash" Nilsson och Thomas Engström.
Linköpingsföraren Mattias Andersson, som tävlar för Åtvidaberg, var inte helnöjd med helgens tävlingar.
Under tidsträningen och kvalet hade han stora problem med att finna fäste för sin Opel Vectra.
-Det fram för allt i de snabba, kurviga partierna som vi har problem. Bilen studsar och far och hur vi än har försökt i helgen så har vi inte lyckats att pricka in rätt inställning.
I tidkvalen körde Mattias till sig en niondeplats, något han inte var helnöjd med.
Men med en riktigt bra start kunde han plocka ett par placeringar redan innan pariserkurvan. Problemet med fästet gjorde dock att han inte kunde avancera vidare upp igenom fältet och fick nöja sig med en åttondeplats.
Rejält revanschsugen stod Mattias i det fjärde startledet när det andra heatet startade. Återigen fick han en ganska bra start och låg på en sjundeplats.
En placering han höll ända till han kom in för depåstopp under varv sju.
Efter det kom han aldrig ut på banan igen.
-Hela cupén var rökfylld på grund ava en brand i bak i bilen. Det gick inte att fortsätta att köra.
Troligtvis var det ljuddämparen som helt enkelt exploderade och i sin tur antände isolering i bilen.
-Ja, det var ingen lyckad helg det här-men sådan är racingen. Ena dagen går allt perfekt-andra dagar går det inte alls, säger Mattias Andersson och småler.
Nu ska teamet försöka att finna rätt inställningar på bilen till nästa deltävling som går på Ring Knutstorp om två veckor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!