Störst i Japan är Björns väg till F 1

Big in Japan sjöng Alphaville på 1980-talet. Nu är det svenske racingföraren Björn Wirdheim som tagit över den titeln.

Formel Nippon, mitt emellan F1 och formel 3000.

Formel Nippon, mitt emellan F1 och formel 3000.

Foto: Fotograf saknas!

Motor, Mantorp2006-06-19 04:00
I söndags gjorde racingföraren Björn Wirdheim en bejublad comeback på de svenska racingbanorna. Han gjorde det som gästförare i Camaro Cup som körs tillsammans med STCC-arrangemangen.
- Det var verkligen roligt att prova på detta. Att köra en sådan bil är något helt annat än de formelbilar jag är van vid, säger en avspänd och sommarbrun Björn Wirdheim ett par timmar efter målgång på Mantorp Park.
Att det inte är någon tillfällighet att han varit testförare i F1 och numera för Formel Nippon visade han omedelbart på Mantorp glödheta asfalt.

Ovant med tak
Redan i tidskvalet satte han näst bästa varvtid och följde sedan upp det med en andraplacering i de båda heat han körde.
- Ända är det allra första gången som jag tävlar i en bil med kaross. Annars har jag bara kört formelbilar av olika slag.
Den här säsongen har han flyttat till Japan för att tävla i den enormt stora klassen Formel Nippon som enbart körs inom landet. Han tävlar för Team Dandelion Racing.
Ett team som är mycket framgångsrikt och som vann konstruktörsmästerskapet under säsongen 2005.
- Serien är enormt populär därborta. Mycket tack vara att de japanska bilmärkena finns representerade i startfältet.
Nu handlar det inte om någon standardvagnsracing, utan Formel Nippon ligger mitt emellan F1 och Formel 3000.
Innan det blev klart med en styrning i Formel Nippon förhandlade Björn Wirdheim även med Forsythe-teamet i Cart. Han var tänkt som ersättare till Paul Tracy, men han bestämde sig i sista stund för ytterligare en säsong i Cart-serien.
Inledningen på årets säsong har gått över förväntan för Björn Wirdheim. Normalt sett tar det en eller ett par säsonger innan man lär känna den nya bilen och får upp tempot. Men trots att Björn Wirdheim är debutant ligger han på en fjärdeplats i serien efter fyra körda deltävlingar.
- Jag har nog haft lite flyt med att det blev ett nytt reglemente till detta år. Det innebär bland annat nya motorer och alla teamen har haft arbete med att sortera ut sina bilar. På så sätt har jag kommit närmare dem direkt.
En stor del av förarna i Nipponserien är kring 40 år gamla och har kört den här typen av bilar mängder med säsonger och har på så sätt skaffat sig värdefull rutin.

Vill kämpa om segrar
För de allra flesta svenskar är Björn Wirdheim känd för att han varit testförare i F1. Han var det i team Jaguar.
- Under den tiden lärde jag mig oerhört mycket och fick bra kontakter, säger Björn.
- Men det är väldigt påfrestande att vara testförare och göra enormt mycket tester hela tiden utan att få köra själva racen.
Han berättar att det var en stor omställning att aldrig få känna på det spänning som alltid är kring en lopp.
- Som elitidrottsman vill man vara med och kämpa om segar, så är det bara.
För tillfället fokuserar han helt och hållet på Formel Nippon, men han har långt ifrån stängt dörren till en comeback inom F1 igen.
- Nu siktar jag på att hålla mig i toppen av Nipponserien. Kan jag bara klara av det så kommer säkert chansen att få en testkörning för något Formel 1-stall.
- Kommer den chansen så tar jag den direkt.

I racingsportens himmel
Att vara delaktig i ett Formel 1-team är helt olikt något annat inom motorsportvärlden.
- Det är där de riktigt stora pengarna finns. Man har enorma resurser till sitt förfogande och allt är oerhört professionellt.
Björn Wirdheims Team Dandelion har mycket nära kontakter med Honda och som dessutom sponsras av ett företag som även är sponsor till Hondas F1-team.
Det är faktorer som inte precis försvårar för Björn Wirdheim i hans jakt på en plats i ett F1-stall i framtiden.
Björn Wirdheim, racerförare
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!