Han satt på en pall i teamets tält efter vad som kom att bli en av de mest hektiska racedagarna i hans karriär.
Först påkörd.
Sen motorras.
Sen en minutjakt för att hinna byta motor.
Och sen uppkörning från 19:e till 12:e plats.
"Katastrofhelg"
- En katastrofhelg på alla sätt och vis. Inga poäng och skrotad motor, det var knappast vad jag hade tänkt mig.
Framför honom på golvet stod motorn som kom att förstöra dagen.
- Vi satte i den här motorn efter testet i torsdags eftersom den var nyrenoverad och fräsch. Den andra hade gjort sina 150 mil som de brukar gå innan det är dags att serva.
Starten från femte rutan gick bra. Ända fram till den andra kurvan.
- Jag såg något svart-vitt komma rusande i backspegeln och förstod att det skulle bli trångt.
Martin Öhlin i sin BMW hade nämligen farit ut på gräset och kom i hög fart mot Mattias på väg in i kurvan och träffade honom rakt i sidan.
- Jag lyckades reda ut sladden, tappade en plats, men var ändå med bra.
Men, Colin Turkington for av och säkerhetsbilen kom ut. När det var dags för omstart var Mattias bra med men kände direkt att något var på tok.
- Motorn tappade kraft totalt och plötsligt small det bara till och det slog lågor från motorrummet. Det var bara att parkera.
Det som hänt var att en vevstake gått av och slagit ett stort hål i motorblocket. Motorn blev skrot och nu påbörjas en jakt på en ny.
- Vilket inte är så lätt. De här motorerna har slutat att tillverkas för länge sen, så jag vet inte riktigt hur jag ska reda ut det. Dessutom ska det inte hända när motorn är nyservad, jag måste kolla upp varför det skedde.
Det blir också en dyr affär.
- Ja, en sån här motor komplett går på cirka en halv miljon. Nu kanske vi kan använda lite delar från den här, men det krävs några dagar för att få koll på det.
På minuten
Direkt efter målgång startade teamet en tidsjakt på att byta motor till den gamla och komma till start i race två.
Två timmar var den tid man hade och med pytteliten marginal kom man ut till banan så att Mattias i alla fall kunde starta från depån, efter att de andra bilarna svischat förbi.
- På ett sätt var det förstås en seger att vi lyckades med det, men eftersom vi inte fick några poäng blev det rätt meningslöst ändå.
Janne "Flash" Nilsson vann det andra STCC-heatet på Mantorp Park. Hans 34:e seger i karriären.
Normannen Tommy Rustad kom tvåa och är ny totalledare. Janne Nilsson ligger femma i sammandraget.
Fredrik Ekblom vann lördagens första heat.