Östgötahopp med strul

Det kan svänga fort inom motorsporten. Fråga Fredrik Watz. Han vet. Planen för den här säsongen var spikad. Det skulle bli en hård satsning i landets bästa och hetaste klass, Pro Superbike.

Fredrik Watz pro superbike förare.

Fredrik Watz pro superbike förare.

Foto: Fotograf saknas!

Motorsport, LINKÖPING2010-05-21 00:00
Fredrik skulle ingå i ett team tillsammans med den unge talangen Nikola Milovanovic och satsningen skulle finansieras av ett företag.Det gick en tävling.Sen hoppade sponsorn av.- Vi fick det slutliga beskedet i tisdags kväll så det har varit lite panik de senaste dagarna.Egna pengar
Länge var det faktiskt tveksamt om han skulle komma till start i helgen tävling på Gelleråsen. Men tack vare egna pengar och välvilliga sponsorer fick Fredrik ihop de medel som behövs, cirka 30 000 kronor, för en start i första racet i kväll och det andra i morgon.- Jag har stora förhoppningar att teamet lyckas knyta till sig en ny huvudsponsor så att vi kan genomföra hela serien med deras hjälp. Därför var det viktigt att komma till start nu i helgen, så att jag inte halkar efter för långt i resultatlistan.För hans målsättning är hög. Seger är det som gäller.- Jag vet vad jag kan och är bara mina grejer i ordning ska jag vara med längst fram.Ingen bra premiär
Premiären på Knutstorp blev därför en liten missräkning. En nionde- och en femteplats gav 18 poäng och en sjätteplats i tabellen.- Mycket strul och en cykel som inte var optimalt inställd för de väderförhållanden som rådde. Men jag lärde mig mycket och vet att jag har bättre koll på cykelns inställningar den här gången. Cykeln han åker på inhandlades i fjol och är på 1 000 kubik. Körtekniken, säger han, är totalt annorlunda mot den på 600 kubik som han tidigare mest tävlat med.- 600 kubikaren kör du, den här åker du mest med på. Vad menar du?- Jo, snabbaste sättet att ta sig igenom en kurva med den här hojen är, lite tillspetsat, att nästan stå still i svängen, vända runt cykeln och räta upp den så fort som möjligt för att sen accelerera. Att köra genom svängen på samma sätt som med den lilla cykeln går inte för då räcker inte greppet i förhållande till den effekt du har i motorn. Då släpper det.Många skador har det blivitAtt göra en intervju med Fredrik Watz utan att beröra den skadehistoria han har bakom sig går inte. Många kommer säkert ihåg den otäcka kraschen på Sviestad 2000 när han bröt nacken och bara var millimeter från att bli helt förlamad.Men själv säger han:- Jag tycker inte att det varit så illa ändå. Visst har jag fått en del rejäla smällar som man gärna kunde varit utan, men om man ser hur mycket jag tävlat så är krascherna egentligen inte så många. Berätta om den senaste skadan.- Ja, då körde jag lite bandsåg på jobbet och det gick ju jättebra!Tejpade fingret
Vänster pekfinger hamnade på fel ställe, det blev en sväng till sjukhuset för att plocka bort lite benbitar och sen tejpades fingret ihop.- De tänkte sy men när de hörde att jag skulle tävla några dagar senare så blev det tejp. Tråd skulle nog aldrig hållit.- Men det är inget som hindrar mig, det var ju på vänster hand, kopplingshanden. Det hade varit värre om det varit bromshanden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!