Stefan Andersson Skill bubblar öppet och ärligt som förr, när man når honom. Jag slås av det när jag på tisdagen ringer honom för att se hur långt han kommit med nästa års lag i Piraterna. Det säger mig att det är den gamle "Ando", han som brann och han som blev helgonförklarad på Dunteberget efter SM-gulden, som är tillbaka.

Han vill det här igen. Nu har han tid igen, åtminstone för det sportsliga jobbet som han ska utföra på sin fritid. Sponsorraggningen känns det som att andra, Janne Eklöf och övriga marknadskrafter, får ta hand om den här gången.

Det är annars det stora diskussionsämnet i Motalas speedway just nu. Stefan Andersson Skill och Stefan Ekberg, är det en duo som luktar gammal skåpmat eller är det något nytt och fräscht? Jag har hört båda sidorna av myntet, båda åsiktssidorna.

Artikelbild

| Banpersonalen slet hårt för att få banan i åkbart skick. För köras skulle matchen oavsett hur sent det hade blivit.

Piraternas ordförande Sven Gustafsson tvekar dock inte vad han tycker om den nya lagledarduon. "Han är taggad, det har märkts lång väg", säger Gustafsson om "Ando". Ordföranden fortsätter om Fredrik Staaf och Jerry Bengtsson: "De har gjort ett jättebra jobb, men nu är det dags för något nytt."

Jag håller med Sven Gustafsson. Ekberg har jag inte pratat med på ett tag, men han har fått sin paus från Piraterna och han är omtyckt och respekterad i förarkretsar. Nu blir det in i hetluften igen och känner jag Ekberg rätt har han längtat efter det.

Det har också hunnit rinna tillräckligt med vatten under broarna för att Stefan Andersson Skill ska ha förändrats sedan kaos- och fiaskoåret 2017. Jag hoppas att både han och klubben har lärt läxan efter den säsongen.

Nu blir det lite uppförsbacke för "Ando" när han efter klubbens ekonomiska förlust i år får en lägre budget att jobba med. Det betyder mer talangfullt och oetablerat och mindre stjärnfyllt i Piraterna nästa år. Men det är också det som Andersson Skills ledarskap passar bäst för, han är skickligare att leda U21-landslagsförare än VM-stjärnor.

Mitt tips är att det blir ett ganska nytt Piraterna 2020. Sven Gustafsson tror att ett par-tre förare blir kvar från årets lag, jag tror kanske någon mer, men helt klart är att Piraterna kommer att ömsa skinn.

Det som det handlar om är ännu bättre marknadsföring och knep och knåp för att öka publiken. Men det kanske sköter sig själv med lite nyhetens behag. Piraterna har inte kört SM-slutspel sedan 2016. Tre säsonger i rad nu utanför kampen om medaljerna. Om laget nästa år får en bra start kanske det därför blir ett sug igen efter ett Piraterna som kör på slutspelsnivå.

Det blev för årets Piraterna kraftigt försenat på tisdagen, på grund av ett sånt regn som ingen speedwayarena kan hantera. Men i väntan på matchstart kunde Motalalaget i depån i Eskilstuna ändå se den mikroskopiska slutspelschansen bli till intet alls, även i teorin.

Indianerna vände underläge till seger med 31–28 mot Masarna efter att det avbrutits efter tio heat. Kumlalaget blev klart för slutspel.

Piraterna får avsluta så bra det går i Hallstavik på onsdagen och sedan, på läktarplats under slutspelet, jobba för att skapa nytt till nästa år.