Malteskog redo för finska VM-rallyt
Niondeplatsen ifjol gav mersmak.Nu siktar Patrik Malteskog högre i årets finska VM-rally-trots att konkurrensen är ännu tuffare...
Patrik Malteskog och kartläsaren Mathias Gårdman vet vad som väntar.
-Det är många hopp och lyft. Det går väldigt fort i Finland. Längden på rallyt är som en hel SM-serie här hemma, sträckorna är på runt fem mil, berättar Malteskog vid garaget strax utanför Finspång dagen innan det är dags att åka till det östra grannlandet.
<br><span class=MR>Stor hjälp av fjolåret</span>
Det är parets tredje VM-rally totalt-det andra i Finland. De har dessutom kört Svenska Rallyt i år.
-Vi var nia i Finland i fjol, men det är bra mycket tuffare i år eftersom det samtidigt är grupp N-VM. 46 bilar ställer upp i klassen så är vi bland de tio bästa får vi nog vara nöjda, tror kartläsaren Mathias Gårdman.
-Fast jag är gärna ännu högre upp, bland de fem vore kul. Jag tror vi har stor hjälp av att vi åkte förra året, säger Malteskog som kör sin Mitsubishi Lancer EVO 6 i grupp N4.
<br><span class=MR>Kostar mycket pengar</span>
Malteskog ingår i Team 4 Speed, namnet på den östgötska rallysatsningen där även Jonas Wigren och Tobias Olsson ingår.
-Vi är ett väl rustat privatteam. I fjol kostade det oss runt 100000 kronor att vara med i det här VM-rallyt, i år blir det i alla fall mer. Det är sponsorer som hjälpt till så att vi fått ihop det, berättar Malteskog.
Planeringen har pågått flera månader.
Under fredagen var det mesta under kontroll inför avresan.
-Vi har jobbat hårt hela veckan och känner att vi är väldigt bra förberedda. Vi har en helt renoverad bil, säger Malteskog när NT träffar honom under fredagsmorgonen.
<br><span class=MR>Viktigt samarbete</span>
Med sig till Finland har han även serviceteamet med Ari Jussila, Mattias Andersson och Janne Gustafsson samt teamchefen Magnus Jansson.
De kommer över på tisdag nästa vecka.
-Vi kommer börja direkt med att köra alla sträckor och kolla banan, berättar Gårdman som har en viktig roll bredvid sin förare.
-Vi har kört ihop i tre år. Om man ska vara med i Finland måste det vara full gas hela tiden. Då måste jag kunna lita till 99,9 procent på honom, säger Malteskog.
Serviceteamet är också viktigt.
-Med alla hopp får de slita för att få bilen i mål.
Det framtida målet är att kunna få vara med och köra en hel VM-serie för Finspångsföraren som tävlar för Norrköpings MK.
-Men det orkar man inte driva runt som ett privatteam. Det gäller att göra bra resultat så kanske man kan få chansen. Och jag är bara 30 än och har väl inte tänkt mig att stanna upp här. De säger att man som rallyförare är som bäst runt 40, säger Malteskog, som tillsammans med 28-årige Mathias Gårdman just nu ligger femma i SM-serien i grupp N4.
-Att stå på pallen är målet i SM. Guldet är tyvärr kört i år, säger Gårdman.
<br><span class=MR>Inleder på travbanan</span>
På torsdag inleds det finska rallyt med en publiksträcka inne på travbanan i Jyväskylä. Efter det väntar några tuffa dagar på de finska vägarna-med mycket folk och åskådare längs vägen.
-Det är en stor upplevelse. Folk förstår rally i Finland och det är väl egentligen bara ishockeyn som är större.
Totalt deltar sex svenskar i det finska VM-rallyt. Förutom Malteskog är det Tomas Rådström och Kenneth Eriksson i den stora WRC-klassen samt Daniel Karlsson, Oskar Svedlund och Joakim Råman i grupp N4.
Malteskog är ensam från Östergötland.
Och han siktar högt.
Bland de fem bästa i sin klass är förhoppningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!