Malteskog följer medaljspåret
I Finland den 10 augusti 2002 kom kraschen som var nära att förstöra Patrik Malteskogs karriär.På fredag står han åter i startpositionen i rally-VM - beredd att ge järnet.
Patrik Malteskog
Foto: Fotograf saknas!
Det var i finska VM-rallyt 2002 den otäcka olyckan hände.
- Jag satsade för hårt och flög i ett gupp. Det blev en hård smäll när bilen landade på marken igen - ryggen höll inte och jag skadade en kota, berättar Patrik.
Han blev borta i sju månader.
- Det fanns en liten tanke på att sluta köra men jag är väl för dum för det, säger han med ett skratt när vi träffas över en kopp kaffe.
- Rally-VM är en väldig adrenalinkick, man passerar dikena i 160 km/h så det gäller att hålla hjulen i rätt spår. Det är så roligt och det är väl därför jag inte kan sluta, fortsätter han.
19 fartfyllda sträckor
Hans senaste tävling var i september i höstas, då på grus. På fredag är han tillbaka i Rally-VM. Den här gången i Sverige och i Värmlandsskogarna. 40 mil indelat på 19 sträckor ska avklaras på tre dagar. Han har varit med i Svenska rallyt en gång tidigare, för tre år sedan. Då fick han avbryta under sträcka åtta då motorn havererade.
- Svenska Rallyt är den snabbaste och fränaste tävlingen av alla i VM-serien. Jag åker bäst när det är full fart som gäller och det gillar jag. Jag hoppas på isiga vägar och så förstås höga snövallar, säger han och flinar.
Det lär behövas - för med hans aggressiva åkstil så finns risken för avåkningar.
- Man måste åka på gränsen för att komma någonstans, säger han märkbart orädd trots hans allvarliga skada.
Han kör i grupp N4 som är den näst största klassen.
- Jag har lagt ner runt 100 timmar för att få ihop allt från sponsorer till att finslipa på bilen. Vi är ett privat team som slåss mot proffsteamen. Jag kommer inte köra fullt ös direkt, de bästa förarna släpper jag iväg så jag kan köra mitt race - då kommer jag upp i mitt eget tempo efterhand och väl där kan jag köra lika fort som de främsta, säger Patrik som tävlar för Norrköpings MK.
Femte gången gillt i VM?
Men någon pallplacering är inte hans primära mål.
- Jag är nöjd om jag blir bland de 15 bästa samtidigt som mitt mål är att komma in bland de tio första. Men det är mycket som måste stämma in då - det är inte bara mig allt hänger på. Totalt är det tio man som jobbar omkring mig, bland annat fem mekaniker. Sen har jag en ny kartläsare till den här tävlingen, Jörgen Carlsson är rutinerad så det känns bra att ha honom vid min sida i rallyt.
Patrik har kört fyra VM-deltävlingar under årens lopp och hans främsta merit hittills är en niondeplats i Finland 2000. Att han bara kört drygt fem träningsmil sedan i höstas tror han inte ska betyda allt för mycket.
- Att köra kräver en fruktansvärd kondition, därför tränar jag det ofta. Under loppen ligger väl pulsen på runt 180 så det är full fart!
Han kör en Mitsubishi Evo 6 med 275 hästkrafter under huven. Risk för att det kommer att sluta som förra gången i Finland?
- Jag ska gör allt för att inte åka av, hoppas att all otur är förbrukad, säger han med ett skratt.
Det återstår att se om han är lika glädjefylld efter helgens vinande i skogen.
- Turboladdad motor.
- Cirka 275 hästkrafter / 500 Nm.
- 0-100 på 4,3 sekunder.
- Fyrhjulsdriven.
- Fem-växlad kopplingsfri låda.
- 50 kilo skyddsbur.
- 400 dubbar per däck.
- Cirka 275 hästkrafter / 500 Nm.
- 0-100 på 4,3 sekunder.
- Fyrhjulsdriven.
- Fem-växlad kopplingsfri låda.
- 50 kilo skyddsbur.
- 400 dubbar per däck.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!