Redan som 16-åring gjorde Ida Lidebjer Granberg sin första tävling som kartläsare.

– Då var det på hobbynivå för skojs skull, det är egentligen de senaste åren jag börjat satsa mer seriöst, säger Ida.

Nu är hon 29 år och har hållit fast vid högerstolen i bilen.

Artikelbild

– Jag har alltid fokuserat på att vara kartläsare, jag passar som det med min personlighet. Man behöver vara noggrann, lugn, tydlig och pedagogisk. Det är min grej liksom, säger hon med ett skratt.

De senaste fem åren har hon bott i Blekinge, innan dess i Linköping men flyttade nu tillbaka till Norrköping för två veckor sen. Medan hon letar efter bostad duger mammas soffa utmärkt.

– Känns skönt att vara hemma i Norrköping igen. Jag tävlar vidare för Asarums Motorsällskap året ut, sen får jag se. Jag är fortfarande lite engagerad där och hjälper till på håll. Tankarna går att byta tillbaka till Västra Östergötlands MK sen.

I år åker Ida ihop med föraren William Binbach från Köping. Det är första säsongen som duon kör ihop.

–  Vi ska åka hela SM, och mindre tävlingar som träning. Förhoppningsvis även en del internationella tävlingar om vi får ihop allt. Finlands VM-tävling har vi också en tanke på, men egentligen är det bara SM jag åker med samma förare, annars blir det lite olika. Om man vill sikta uppåt och framåt behöver man få nya kontakter, det ger mycket och är väldigt värdefullt, säger Ida om att vara kartläsare till olika förare.

Det har blivit en del tävlande utomlands. Förra året var hon exempelvis med i finska VM-rallyt.

– Med en finsk förare, då fick jag läsa engelska noter. Det var en liten utmaning, säger hon och ler.

Så sent som förra veckan var hon i Tjeckien för en EM-tävling för historiska bilar. Annars är det mer vanliga bilar i första hand.

– Ska man satsa på eliten med SM och så är det moderna bilar som gäller, det andra gör jag för erfarenhetens skull – att få åka med olika förare i olika bilar i olika tävlingar...man lär sig mycket.

Vad är målet för i år?

– Att åka så mycket internationella tävlingar som möjligt, och få mycket erfarenhet. Det krävs betydligt mer av en kartläsare i större tävlingar, men jag brukar få höra att jag är väldigt lugn, det har man en fördel av som kartläsare. Man inger ett lugn till föraren också. Att jag visar att jag är säker på det jag gör och har koll, och är väl förberedd, är jätteviktigt, säger Ida.

Det är ganska ovanligt med kvinnliga kartläsare – och förare också – inom rallysporten.

– Konstigt egentligen för man har ju lika förutsättningar, det är ju en av få sporter där det är på lika villkor för tjejer och killar. Många tycker faktiskt det är bättre att ha en kvinnlig kartläsare för att vi är lugnare och har oftast lättare att betona tydligare, säger Ida.

Fram till årsskiftet jobbade hon även inom Svenska Bilsportförbundet, men slutade för att fokusera på tävlandet till 100 procent.

– Det är fortfarande mest fokus på förarna i rallyvärlden och många säger att jag gör en ganska unik grej som satsar på egen hand, på min egen karriär. En viktig del i det är att jag i år har fått stöttning av ett riktigt seriöst och hårdsatsande team, Team Ramudden Motorsport. De såg att jag är bra på marknadsföring, är driven och de ville hjälpa mig att utvecklas och komma långt. De stöttar mig ekonomiskt, men framförallt med erfarenhet, bra kontakter och mental coachning. En enorm tillgång, konstaterar den hårdsatsande kartläsaren.