"Alla ridskolor måste vara tydliga mot sina kunder"

De flesta ridskolorna i landet använder sig av automatisk avtalsförlängning. Och något annat skulle inte fungera. Det menar Anita Jonsson på Ridskolornas riksorganisation. "Alla ridskolor måste vara tydliga mot sina kunder", säger hon.

Anita Jonsson på Ridskolornas riksorganisation förklarar varför de allra flesta ridskolorna använder sig av automatisk avtalsförlängning.

Anita Jonsson på Ridskolornas riksorganisation förklarar varför de allra flesta ridskolorna använder sig av automatisk avtalsförlängning.

Foto: Jörgen Auer

Ridsport2024-01-24 10:00

Under förra veckan publicerade Sporten två artiklar om Norfs sätt att fakturera sina ridelever på.

Två mammor kritiserade ridskolan eftersom avtalen fortsatte att löpa över nästa termin om man inte säger upp dem i tid. Det har gjort att de har tvingats betala fakturor på runt 6 000 kronor trots att deras barn har slutat att rida.

Norf försvarade sig med argumentet att de måste kunna planera sin verksamhet långsiktigt, därför förlängs avtalen automatiskt.

undefined
Lisa Roxne är kritisk till Norfs sätt att fakturera sina ridskoleelever.

En av många som läste artiklarna var Anita Jonsson. Hon är vd och ridlärare i Skogslotten i Norrköping. Hon sitter även i styrelsen för Ridskolornas riksorganisation.

Hennes bild är att Norf inte är ensam. De allra flesta ridskolorna i Sverige använder sig av liknande abonnemang, enligt Anita Jonsson. 

– Vi på Skogslotten har delat in året i tre delar i stället för två terminer för att dela upp kostnaden. Vi skickar ut fakturan fem veckor innan kurserna börjar. Det står att man måste avboka sin plats senast två veckor innan terminsstart.

Mamman Lisa Roxne är kritisk till att Norf inte skickade ut en påminnelse.

Företag måste enligt konsumentverket påminna kunderna skriftligt minst en månad innan uppsägningstiden går ut. Men ideella föreningar omfattas inte av samma regler.

Det ger ridskolor, som inte är näringsidkare, rätten på sin sida att fakturera på det viset.

– Oavsett om man är ett företag eller en förening måste man sträva efter att vara så tydlig som möjligt för att få nöjda kunder. 

Skulle man inte kunna låta elever sluta när de vill i stället för att ha avtal?

– Nej. Jag tror inte att en enda ridskola skulle vilja ha det på det sättet. En ridskola binder upp sig till att ha betald personal, hästar och andra omkostnader. 

Hur ska ridskolor göra för att undvika sånt här?

– Man ska vara jättetydlig med vad som gäller och informera elever och föräldrar och få dem att förstå verksamheten.

Hur viktigt är det att påminna i tid?

– Samma sak gäller där. Det är väldigt viktigt med tydlighet.

Har du förståelse för att 6 000 kronor är mycket pengar för en barnfamilj?

– Det har jag verkligen. Men ridsporten har också stora kostnader just nu på grund av inflationen, räntor och priset på foder, el och drivmedel. En ridskola måste veta hur många elever man har från den ena perioden till den andra. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!