Det var inte bara många deltagare som styrt ut mot Himmelstalund för att få se årets första bredställ på rallybanan.

Det var storpublik som njöt av tidig vårsol, varmkorv, vurpor och sladdgrus i håret.

– En helsikes massa folk. Det har kommit publik ända från Bollnäs för att titta på tävlingarna, sa 76-årige tävlingsledaren Sievert Lindqvist under en kort paus mellan starterna.

Artikelbild

| Svängigt. Tomas Hedman och kartläsare Jörgen Stjernström. Östgöta Bilsportförening blev 17:e ekipage i den tvåhjulsdrivna C-klassen.

Rally är så mycket mer än bara tävlingar. Det blir mycket socialt prat, erfarenheter och skrönor som utbyts mellan starterna i klasserna.

För 20-åriga Simone Rydin och pappa Joacim, 42 år, startade tävlingarna bra.

Tvåa efter första heatet, trea efter andra.

Bland finalheatets nio bilar kom Simone till slut sexa. Över förväntan i en tävling som mest var ett försäsongstest och besked om var de står innan tävlandet startar i RS-serien.

Artikelbild

| 242-klassiker. SMK Valdemarsviks Marcus Hultman och Joacim Comét blev 15:e bil bland B-förarna i den tvåhjulsdrivna klassen.

– Jag tycker jag gjorde det riktigt bra, jag är nöjd. Det blir svårt att matcha de större bilarna som har bredare hjul när det blir spårigt och uppkört. Då väger vår bil lite lättare, sa Simone bakom sin vita Suzuki som är en av de småbilar som klivit in i och kryddat VOC-klassen, det som tidigare var Volvo original-klassen.

I början på tävlingarna var det de små japanarna som låg i topp i resultatlistan, men i takt med att banan blev allt mer uppkörd ändrades styrkeförhållandet.

Artikelbild

| Första heatet förstörde. Jimmy Ekström och Emil Wretemark körde bra i andra heatet, men starten förstörde för ekipaget som kom näst sist bland B-förarna i den tvåhjulsdrivna klassen. Andreas hade bättre lycka bland C-förarna där han kom fyra med kartläsaren Sanna Ekström.

C-, eller VOC-klassen är en förhållandevis billig instegsklass. Mycket rallymättnad för pengarna. Simone äger den vita rallybilen som kostade runt 50 000 kronor. En säsong med däck för 15 000 kostar mellan 40 000–50 000.

– Det är en billig och pålitlig bil, sa Joacim.

– Om man inte kör sönder motorn, sa Simone.

– Hm . . . jo, den rasade i fjol men vi hade en i reserv som sitter i nu. Den gamla har vi inte lagat ännu, konstaterade Joacim.

Simone var enda tjej som styrde i någon av de olika finalklasserna under påskaftonen.

– Det var någon som var med i början men inte i finalerna, sa tjejen som kör för MK Ramunder.

Det är hon och pappa Joacim som tävlar mest. Systern Hanna är också med i familjeteamet men har inte styrt lika mycket.

Årets sjätteplacering var den bästa sedan Simone började tävla för tre år sedan.

Skulle du vilja kliva uppåt i klasserna?

– Det skulle vara kul att köpa en bättre bil. Uppgradera lite, om jag kan göra lite bra resultat kanske det går lättare, sa Simone efter årets säsongspremiär.

Det var tunt med lokala framgångar i Energikontroll-sprinten som 25-årsjubilerade. Bland de fyra startande ekipagen i Elitklassen, Grupp E vann ändå Cenny Wall och Carl Håkansson från Norrköpings MK i sin Golf. Freddie Gustavsson och Michael Stenberg, SMK Valdemarsvik kom trea bland B-förarna i den tvåhjulsdrivna klassen.