Tillbaka efter ett decennium – får klubben med sig Norrköping?

Tillbaka – efter ett decennium utanför finrummet. Ikväll kliver Vargarna in i hetluften mot de bästa igen. Här är Christer Gustafsons fem punkter inför premiären mot Västervik.

Niels-Kristian Iversen och Chris Harris, båda 41, ska bidra med rutin och erfarenhet i Vargarna när laget gör sin första säsong i högsta serien på tio år.

Niels-Kristian Iversen och Chris Harris, båda 41, ska bidra med rutin och erfarenhet i Vargarna när laget gör sin första säsong i högsta serien på tio år.

Foto: Henrik Jonsson

Speedway2024-05-07 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

PUBLIKEN

Det är tio år sedan senast. Det är 15 sedan Vargarna senast var nykomling och tog elitserien med storm. Var man med på den där första SM-finalen på Kråkvilan inför en bit över 7 000 åskådare är det svårt att glömma den kvällen.

Den här tisdagen är det dags igen – för speedway i Sveriges högsta serie i Norrköping.

Det har runnit mycket vatten under broarna sedan senast, passerat ett par ekonomiska kriser och ett rejält jobb för att reda ut desamma. Nu ska det bli högintressant att se hur Norrköping ser på att familjesporten är tillbaka med världsstjärnor på ovalen på tisdagarna.

Grundpubliken har hängt i och hängt med under åren i allsvenskan, nu behöver även en ny eller nygammal publik hitta ut till Kråkvilan för att få upp snittet. Det var i Norrköping speedwayen först kom till Sverige, när Arne "Vargfar" Bergström tog efter det engelska mönstret och den första lagtävlingen kördes i stan. 

På det sättet känns det historiskt rätt att det åter körs på högsta nivån här. Och med det nuvarande upplägget där inget lag åker ur på sportsliga grunder finns möjligheten att växa in i det, som Vargarna också har för avsikt att göra.

Treårsplanen är satt. 

Den kräver att även Norrköpingspubliken är intresserad av att hänga på. 

2009 års SM-final mot Lejonen lockade över 7 000 åskådare till Kråkvilan. Vargarna vann den matchen men förlorade totalt.
2009 års SM-final mot Lejonen lockade över 7 000 åskådare till Kråkvilan. Vargarna vann den matchen men förlorade totalt.

HEATLEDARNA

Som nykomling får man sällan några favorittips och Vargarnas trupp är inte heller den namnstarkaste. Det skulle vara riktigt starkt om laget reder ut att klara målsättningen och tar sig till ett slutspel. Mycket hänger på två erfarna herrar i 41-åringarna Niels-Kristian Iversen och Chris Harris

Men hur bra är de numera?

Det blir avgörande.

Den tredje heatledaren i premiären, Jakub Miskowiak, kan bli en riktig joker om han växer in i rollen. Speciellt på Ica Maxi Arena, där det kommer behövas att han lär sig att hantera den knixiga banan. Bara 22 år gammal är Miskowiak den vassaste av klubbens fyra polska förare på förhand med ett antal JVM-medaljer på meritlistan. Och den som har potential att växa ut till en klassförare i Bauhausligan. 

Daniel Henderson är lagkapten i årets Vargarna som tar klivet upp i Bauhausligan.
Daniel Henderson är lagkapten i årets Vargarna som tar klivet upp i Bauhausligan.

RESERVERNA

Två svenska förare ska, enligt överenskommelsen, finnas med i varje startsjua.  Ludvig Lindgren kliver in där med stor rutin och lär bli nyttig. Om lagkaptenen Daniel Henderson tar de nödvändiga stegen upp i den högre serien (han har varit dominant i allsvenskan i Norrköping) är det inte här Vargarna kommer att fallera.

Oscar Holstensson finns bakom, men han är mer oprövad på högsta nivån. 

PREMIÄRSJUAN

  1. Jacob Miskowiak, 2. Francis Gusts, 3. Niels-Kristian Iversen, 4. Marcin Nowak, 5. Chris Harris, 6. Ludvig Lindgren, 7. Daniel Henderson. 

Det är laget som rullar in på tisdagskvällen. Det går att argumentera för att det är tuffast tänkbara start som Vargarna ställs inför. Västervik har ett riktigt starkt lag på papperet där engelsmannen Robert Lambert, australiensaren Max Fricke och polska Bartosz Smektala är tunga namn.

Svenskduon i Åtvidabergssonen Jacob Thorssell samt Anton Karlsson är också bra. Kommer Vargarna från första omgången med något med sig vore det en liten skräll. 

HEMMABANAN

Med sina korta rakor och tvära kurvor är Kråkvilan, eller Ica Maxi Arena, speciell och svårkörd. Det är inte alltid lätt att komma som bortalag till Norrköping. Speciellt som många förare inte har varit där på länge.

Det kan mycket väl bli en konkurrensfördel och det är också där Vargarna har byggt sitt lag för att ta de flesta poängen.