2015: 10 296.

2016: 10 449.

2017: 9 004.

Artikelbild

| Lugn i båten. Mårten Jacobsson.

Mårten Jacobsson är väl medveten om det minskade hemmasnittet 2017 och är mitt uppe i en hektisk period med att sälja årskort.

– Det går enligt prognos. Nu har vi ett par viktiga veckor framför oss, säger "Mocke" som erbjuder ett annat upplägg till de som vill förnya sin plats på Östgötaporten.

Det fördelaktigare erbjudandet att teckna ett nytt avtal på Curva Nordahl sträcker sig fram till sista december, tidigare gällde det fram till 1 december.

– Så det är svårt att jämföra hur vi ligger till jämfört med tidigare år, men det har varit ett bra tryck. Nästan 70 procent av privatpersonerna har förnyat, här vill man alltid upp till 100 procent men det går inte av olika anledningar. Jag uppskattar att det är någonstans mellan 1 500 och 1 600 personer som inte gjort en förlängning, fortsätter Jacobsson.

Skulle ditt jobb bli enklare om det hade presenterats ett par heta nyförvärv?

– Njae. Det uttalar jag mig inte om.

Är det en uppförsbacke jämfört med tidigare år?

– Det skulle jag inte säga. Jag har varit inblandad i de här frågorna i åtta år. Man kan säga att det planat ut. Det har gått spikrakt uppåt men nu är det mer stabilt. Jag är optimist. Vi, IFK och Peking Fanz, har en vision att Curva Nordahl ska vara utsåld, 4 000 årskort. Det kommer inte att hända till nästa år men vi jobbar på det. Det är en viktig sektion. Ståplats skapar bra drag. Curvan hjälper till att fylla övriga arenan, menar Mårten Jacobsson.

Målet med ett hemmasnitt över 10 000 åskådare tre år i rad sprack men Jacobssons tror stenhårt på att snittet kommer höjas.

– Ja, men samtidigt är det lite tidigt. Spelschemat är inte spikat, trupperna är inte spikade. Det finns en tydlig koppling mellan sportslig framgång och antalet åskådare. Hammarby är ett undantag, det är väldigt unikt vad de upplever, men vi vill ha ett snitt över 10 000.

– Bästa julklappen är ju glasklar: Ett årskort på Östgötaporten.