Logga in

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Trappträning i Norrköping City!

Norrköping Idag är jag med i bilagan Ditt City som kommer med Norrköpings Tidningar, där jag tipsar om hur du enkelt kan få ihop ett effektivt pass i någon av Norrköpings trappor. 

Övningarna kan göras en och en eller i ett svep. I det här passet tränar du upp din kondition, styrka, spänst och rörlighet. 

 
Häng med! 

 

1. Knäböjsgång i trappa 

 

Stå högst upp på trappan med ansiktet riktat rakt nedåt. Ta ett kliv ner på första trappsteget, med en fot i taget, så att du landar med båda fötterna där. Böj sedan på knäna som att du skulle sätta dig på en stol, kanske snuddar du hela vägen ned med rumpan på trappsteget ovan men det är inget måste. Se till att båda knäna pekar rakt framåt i övningen och att du kan bibehålla en stolt hållning. Fortsätt sedan hela vägen ned med en knäböj vid varje trappsteg. 

2. Höftlyft i trappa 

Längst ned vid trappans ände lägger du dig på rygg och sätter upp båda fötterna stadigt på första eller andra trappsteget. Höj därefter upp höften från backen och knip åt med rumpan. Sänk sedan ned höften igen men se till att behålla knipet undertiden. Repetera denna övningen 10–15 gånger. 

Avancerad nivå: Testa att lyfta ett ben rakt ut, så att du bara har ett ben som stöd i trapp- steget under ditt höftlyft. 

3. Jämfotahopp uppför 

För att ta dig upp för trappan igen. Hoppa jäm- fota på varje, eller vartannat, trappsteg. Böj på knäna ordentligt i landningen, gärna ända ner till huksittande. Om du tycker det känns läskigt kan du hålla dig lätt i ledstången om det finns en sådan. 

Avancerad nivå: Gör samma sak fast hoppa på ett ben istället, byt ben efter halva trappan. 

4. Tåhävningar 

Högst upp på trappan ställer du dig så att du kan hålla stöd mot ledstången, om det finns en sådan. Ställ dig så att främre delen av foten vilar på trappsteget medans hälen hänger fritt. Låt först hälen sjunka ner så lågt det bara går i det nedre läget, för att sedan pressa upp tills du står på tå. Upprepa 10–15 gånger. 

Avancerad nivå: Jobba på ett ben i taget. 

5. Dipsgång i trappa 

Ställ dig på alla fyra med magen uppåt. Fötterna placerar du ett par trappsteg ner och händerna högst upp på trappans topp. Armbågarna ska peka rakt bakåt. Jobba sedan ett trappsteg i taget, klättra med både armar och ben nedåt, hela vägen ner till trappans slut. Se till att spänna magen ordentligt. 

6. Klättrande planka 

Längst ned vid trappan ställer du dig med föt- terna stadigt i backen och sätter i händerna på första trappsteget. Spänn magen och ryggen ordentligt och testa hur många trappsteg du kan klättra med armarna utan att flytta på fötterna. Klättra sedan ner igen till nedersta trappsteget och upprepa detta 10 gånger. 

7. Kräldjuret 

För att ta dig upp en sista gång till trappans topp crawlar du likt ett djur uppför trappstegen. Försök hålla kroppen så nära underlaget som möjligt, så blir detta en fantastisk rörlighetsövning! 

Fotograf: Jennifer Sylvan 

Lycka till med din utomhusträning!
/Hälsococah Sanna Dahlström

 

När vardagen gör entré igen

Norrköping Känner ni också att det är nåt visst när höstluften sveper in? Sommar, semester och lata dagar i all ära, men jag måste säga att varddag och rutiner också har sin charm, framförallt när man känner att det klaffar - när man har en vattentät plan. Eller hur?

 

Men det är inte alltid så enkelt, det där med att lägga "livspusslet" rätt är inte alltid en lek. Speciellt inte när man känner att det är alldeles för många bollar i luften, det är tusen saker som pockar på ens uppmärksamhet. Kanske har man inte bara sig själv att fokusera på, att ha familj och barn kräver ruggigt bra pussel-skills.

Därör tänkte jag dela med mig av de tips som jag ofta ger mina klienter, för att få varddagen att rulla på så jämnt underlag som möjligt. För ja, det stämmer, jag coachar inte bara i kost och träning. För att det ens skall vara möjligt att ha en plan här så måste ju livet i övrigt funka. Visst?

  1. Se över vilka veckovisa rutiner som bör få plats i din varddag. Allt från jobbtider, fritidsaktiviteter eller andra åtaganden. Gör en lista över dessa och reflektera över balansen mellan de olika inslagen.

  2. Finns det plats över? Vad vill du i sånt fall lägga den tiden på? Formulera en plan som matchar din målbild. Läs mer här.

  3. Glöm inte att planera in återhämtning också. För att orka med varddagen måste man vila ibland. Kan låta fjantigt, men det är sant! För att detta skall vara möjligt kan du inte fullproppa din veckoplan med andra ord. Var smart och SKAPA återhämtningsutrymme ockå.

  4. Givetvis ser inte varje vecka likadan ut, även om det antagligen finns gemensamma inslag från vecka till vecka. För att varje ny vecka skall klaffa krävs en specifik plan inför varje ny sådan. I en veckoplaneringen kan tex både din veckovisa träning och kosthållning pytsas in. Varför inte ha som "söndagsrutin" att göra en plan för kommande vecka, det brukar vara framgångsrikt i livspusslandet!

  5. Kontrollera planen löpande och ställ dig följande fråga: Lägger du tid på "rätt" saker? Saker som gör dig lycklig, som tar dig närmre ditt mål och är planen hållbar på sikt? Om svaret är ja så vet du att du är rätt ute.

Lycka till med vardagspusslandet!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

En sommaruppdatering!

Norrköping Här kommer en hälsning från mig! Jag är nu tillbaka till jobbet igen efter en härlig semester.

Ni är säkert många som fortfarande har semester men oavsett ledighet eller jobb så kan vi ju vara överrens om en grej tycker jag - sommaren är inte slut än! Varma kvällar, dopp i poolen och grillat till middag finns det fortfarnde tid till.

Fortsätt njut av sommarmånaden augusti och låt vardagen rulla igång i lagom takt sedan när det är dags för det.

Allt gott!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Ät gott och nyttigt på semestern!

Norrköping

Hej där! Hoppas ni har en bra sommar. Det har jag. 

För mig innebär semestern extra tid för att exprimentera i köket, njuta av god mat och dryck med vänner och på härliga platser. Vad vore väl en sommar utan all fantastisk mat/fika? 

Därför vill jag med detta inlägg dela med mig av mina bästaste, godaste (och nyttiga såklart) sommarfavoritrecept!


 

  • Vad kan väl passa bättre till en riktigt lång och härlig sommarfrukost som mina goda proteinscones?

 

  • Eller kanske dessa bönfrallor? Gudomligt goda och dessutom glutenfria

 

  • Dessa enkla bananpannkakor är också en perfekt frukost eller lunch på sommaren! Med färska bär till är de oemotståndliga, skulle jag minsann vilja påstå.

 

  • Våfflor! Är ju också en strålande idé. Eller "påfflor". Mums!

 

  • Hallå! Ingen sommar utan rabarberpaj. Knappast. Bästa receptet har du här. 

 

 

 

Ha en fantastisk fortsatt matsommar!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Har du hört talas om "SVESTO"?

Norrköping Pesto, pesto, pesto. Dena gudomliga röra som passar till det mesta. Här om dagen exprimenterade jag fram min egna Svenska variant på denna röra, som är SÅ enkel att göra själv. Om du intre redan testat att göra egen, gör det bums. 

Jag bytte basilika mot ruccola, pinjenötterna mot mandel, olivolja mot rapsolja, parmesan mot svensk hårdost. Gissa om det blev gott? Jajemän!

Här hittar du receptet för traditionell pesto, men som sagt, var inte blyg att exprimentera. Det kan inte bli fel!

/Hälsococah Sanna Dahsltröm

Boosta din semesterform!

Norrköping Hej! Jag hoppas du har en fin sommar. Oavsett om det är semester eller inte för dig just nu, så vill jag ge dig några sommar-hälso-tips! Klicka på länkarna nedan för att komma till redpektive inlägg.

 

  • Intervallträning är ett yppterligt sätt att boosta, kickstarta eller effektivisera din träningsform. Det bästa av allt? Går att ta med sig på semestern oavsett vart du åker.

 

  • Detsamma med trappträning. Rolig och innovativ träning. Ta med hela familjen vetja!

 

 

  • Mina bästa "vardagsknep" för en bättre hälsa funkar minst lika bra på semestern, dessutom är det smart att passa på redan nu att implementera goda vanor som skall hålla i sig även sedan, när vardagspusslet gör entré igen.

 

 

  • Låt dig inspireras av dett inlägg som handlar om hur hjärnan påverkas av träning. Obs! Lyssna även på Anders Hanssens sommarprat på detta ämne. Mycket intressant! Finns där du hittar poddar.

Önskar dig en fortsatt skön sommar! 
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.