Moderaterna och Sverigedemokraterna ville lägga till att detaljplanearbetet särskilt skulle ta hänsyn till gestaltningen av Kristinaplatsen som en viktig kulturplats och till förskolans lekmiljö utomhus och de reserverade sig när de inte fick igenom det.
I den förstudie som gjorts finns alternativ med där Kristinaplatsen fungerar som busstorg, men någon bussterminal kommer inte att byggas där inom överskådlig tid. Det står i skrivelsen till kommunstyrelsen.
Läs mer: Här är nya spårvagnssträckan
Målet är tvärtom att behålla alla hållplatser på norra sidan av Södra Promenaden för att bytesvägarna ska vara korta.
Om Ljuralänken byggs kommer Kristinaplatsen och en del av Hagebygatan att stängas av för biltrafik. I dag passerar 4 000 fordon per dygn över Kristinaplatsen. I skrivelsen konstateras att det skulle förbättra trafiksäkerheten på Hagebygatan och utanför förskolan Fridtunatäppan. Dessutom är spårvagn bättre än buss på det sättet att bromssträckan vid en eventuell nödbromsning är kortare för en spårvagn, står det.
Läs mer: Så tycker folket om nya länken
Ljuralänken beskrivs som nödvändig för en effektivare trafik och ett bättre utbud för resenärerna, utan att fler spårvagnar behöver köpas in.
Den ger möjlighet att öka trafiken på sträckor där resandet är högt, som stråket Hageby-Ljura-Resecentrum och samtidigt behålla trafiken längs Trozelligatan och Östra Promenaden. Region Östergötland, som beslutar om trafikering och tidtabeller, har startat sitt arbete med att se vad som skulle krävas av dem.
Det statsbidrag som kommunen beviljats kräver egentligen att bygget ska vara klart i december nästa år, men kommunen har fått signaler om att en förlängning av tiden kan vara möjlig.
I skrivelsen till kommunstyrelsen beskrivs hur projektet har ifrågasatts när det gäller påverkan på omgivningen och betydelsen för kollektivtrafiksystemet. I detaljplanearbetet ska motstående intressen ska lyftas och vägas mot varandra, står det.
Enligt den nuvarande tidsplanen ska det första detaljplaneförslaget ut på samråd redan i mars i år. I höst kan sedan det, eventuellt i omarbetade version, ställas ut för att kommunfullmäktige ska kunna ta det slutliga beslutet våren 2018. Om kommunen får mera tid på sig att använda statsbidraget kan tidsplanen förskjutas.
Nästa beslut om Ljuralänken blir i tekniska nämnden som i veckan föreslås begära ett planbesked från stadsplaneringsnämnden.