LÀraren: Kvartetten saknar konkreta lösningar för skolan

Efter debattartikeln frÄn S, KD, C och L dÀr de berÀttar att personal i förskolan nu ska sprÄktestas frÄgar signaturen "Frustrerad lÀrare" om det verkligen Àr det som bör prioriteras i ett lÀge dÀr den svenska skolan stÄr inför enorma utmaningar?

"Satsa pÄ konkreta förbÀttringar som utgÄr ifrÄn vad pedagogerna inom skolan faktiskt önskar och behöver", skriver insÀndarskribenten.

"Satsa pÄ konkreta förbÀttringar som utgÄr ifrÄn vad pedagogerna inom skolan faktiskt önskar och behöver", skriver insÀndarskribenten.

Foto: Most Photos

InsÀndare2025-05-07 08:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar

Svar pĂ„ debattartikeln “SprĂ„kpaket sĂ„ att fler lĂ€r sig svenska”

Svar till Kvartetten.
Om vi nu ska tala om sprĂ„k vill jag inleda denna insĂ€ndare med att kommentera det otroligt skickliga anvĂ€ndandet av politikersprĂ„k – det vill sĂ€ga att anvĂ€nda mĂ„nga ord som lĂ„ter bra utan att egentligen sĂ€ga nĂ„got – i er debattartikel. Med detta sagt önskar jag lite fler konkreta detaljer om de förslag som ni presenterar.

Att stĂ€rka sprĂ„ket i skolan Ă€r sĂ„klart nĂ„got som bör prioriteras. DĂ€rför lĂ„ter “10 miljoner kronor till skolan för att minska ojĂ€mlikheten och insatser för att stĂ€rka det svenska sprĂ„ket” som nĂ„got odelat positivt. Och det Ă€r det vĂ€l pĂ„ sĂ€tt och vis. 10 miljoner Ă€r dock inte sĂ€rskilt mycket i sammanhanget, Ă€nnu mindre om man tar i beaktning de nedskĂ€rningar (pĂ„ lĂ„ngt över 10 miljoner) som gjorts i skolan de senaste Ă„ren. Det Ă€r som att ta 10 steg bakĂ„t och inte ens ett halvt steg framĂ„t.

Vad ska dessa miljoner egentligen gÄ till och hur ska det kunna bidra till att bÄde minska ojÀmlikheten och stÀrka det svenska sprÄket? Att anstÀlla (eller Ätminstone behÄlla) skickliga lÀrare och fler specialpedagoger som skapar förutsÀttningar för alla elever, oavsett bakgrund, att lyckas Àr vÀl ÀndÄ det mest vinnande konceptet för att öka jÀmlikhet och stÀrka sprÄket? Det gör man inte med nÄgra 10 miljoner.

Vad innebĂ€r det egentligen att ni “prioriterar arbetet med att stĂ€rka sprĂ„kundervisningen för sprĂ„ksvaga individer” rent konkret? Har inte detta arbete varit prioriterat innan? Om inte, var finns dĂ„ resurserna för att göra detta i en skola som redan gĂ„r pĂ„ knĂ€na? Även detta lĂ„ter som nĂ„got som krĂ€ver mer personal i skolan.

Jag skulle ocksÄ gÀrna vilja veta hur stor skillnad de sprÄktester ni föreslÄr egentligen förvÀntas göra och vad som hÀnder med de som inte klarar dem? Att personalen i skola och förskola kan svenska Àr sÄklart viktigt men Àr det verkligen det som man bör prioritera i ett lÀge dÀr den svenska skolan stÄr inför enorma utmaningar?

Jag vill ha en stark och trygg skola dĂ€r alla elever fĂ„r möjligheter att lyckas och jag vet att det Ă€r möjligt. Flera av de saker ni nu Ă€mnar att genomföra kan sĂ„klart vara positiva pĂ„ sikt, men det Ă€r som att sĂ€tta plĂ„ster pĂ„ den stympade kropp som Ă€r svensk skola i dag. 

Satsa pÄ konkreta förbÀttringar som utgÄr ifrÄn vad pedagogerna inom skolan faktiskt önskar och behöver. LÄt skolan kosta pengar och satsa pÄ resurser redan i de lÀgre Äldrarna. Det kommer leda till verkliga förbÀttringar.