I slutet av förra seklet fick de båda sjöingenjörerna Per Engström och Benny Davidsson, båda bosatta i Norrköping, idén att införskaffa och sjösätta en ångbåt.
Efter idogt letande fann de i Västergötland ett gammalt skrov som transporterades till Norrköping för upprustning. Sedan satte arbetet i gång med att blästra, måla och snickra.
År 2000 bildades Norrköpings ångbåtsförening, som i dag har cirka 25 medlemmar. Av dessa har sju varit aktiva i arbetet med båten.

<span class="mr">Mödosam väg
</span>Vägen från idé till sjösättning har varit mödosam, men med ideella krafter och sponsring från Norrköpings näringsliv är målet nu nått. Och i lördags kunde medlemmarna i ångbåtsföreningen sträcka på sig när den nyrenoverade ångslupen beundrades av publiken på norra Strömkajen.
- Det var väl en period, kan jag tänka mig, när målet kändes ganska avlägset, sa landshövding Björn Ericsson i samband med sitt invigningstal - och fick ett blekt leende till svar från Per Engström, ordförande i ångbåtsföreningen och dagen till ära klädd i bonjour och hög hatt.

<span class="mr">Blev dyrt
</span>Bland åskådarna på kajen fanns Bernt Appelvang och Sune Kidblad från Saltängens mekaniska verkstad. De har sponsrat med att bygga själva ångpannan, ett arbetsuppgift som de utförde för första gången.
- Vi gjorde en felbedömning när vi räknade med att det skulle kosta 20 000 kronor. Det blev dubbelt så dyrt. Men det gör inget, säger Bernt Appelvang.
Namnet Moa var ett av förslagen som skickades in när ångbåtsföreningen utlyste en namntävling via NT. Av 25 tävlingsdeltagare var det inte mindre än fyra som föreslog just Moa.
I lördags döptes båten traditionsenligt av kommunfullmäktiges ordförande Iréne Lindén, som var en av passagerarna under premiärturen.
Trängseln på kajkanten var stor, men den som hade sikten skymd kunde i alla fall känna doften av champagne sprida sig med vinden.
Iréne Lindén passade på att tacka ångbåtsföreningen för en ny turistattraktion i Norrköping. I framtiden kommer både Norrköpingsbor och besökare att kunna prova på hur det känns att glida fram på Strömmen i sakta mak i en tidstypisk ångslup, utlovar Per Engström, som hoppas att den reguljära passagerartrafiken ska vara igång nästa sommar.
Först måste fler av föreningens medlemmar läras upp som skeppare på Moa.