LÄS MER: Gör så här för att ta tillbaka makten.
Det var i fjol som Veronica Hansson hoppade på ett erbjudande från Factory Sun, hon skrev upp sig för ett år och bestämde sig från början för att säga upp abonnemanget när erbjudandet tagit slut. Under året var det inga problem, solarierna var fräscha och de fungerade bra. När hon däremot skulle säga upp abonnemanget så fick hon problem.
– Jag försökte få kontakt med dem via hemsidan men inte förrän jag skrev till dem på Facebook så svarade de, berättar Veronica Hansson.
Hon fick beskedet att hon måste fylla i en lapp på gymmet intill och att hon skulle få en bekräftelse på uppsägningen per mail. Lappen fylldes i och lämnades in, någon bekräftelse däremot kom inte. Inte förrän hon åter igen skrivit till dem.
– Jag sa att jag skulle anmäla dem och då fick jag genast ett svar att en bekräftelse kommer när månaden är slut, säger Veronica Hansson.
Borttappade lappar
Vi har pratat med flera personer som alla nappade på ett erbjudande från företaget Factory sun om att sola till halva priset under ett år. När de efter årets slut ville säga upp sina abonnemang så fanns företaget inte att få tag på. Emmelie Axelsson försökte i två månader via formuläret på deras hemsida och via sociala medier, och fick svaret att hon skulle fylla i en lapp på gymmet.
– Det fanns så klart inga. Två veckor senare fick jag tag i en lapp och bad om en bekräftelse på min uppsägning, men de hävdade att de inte fått in någon, berättar Emmelie Axelsson.
Hon bestämde sig för att ge företaget en negativ recension. Det hade nu gått fem månader sedan hon försökt avsluta sitt abonnemang som övergått i fullpris.
– Efter min recension ringde de upp mig och sa att medlemskapet skulle avslutas, men att de kanske kunde fortsätta dra pengar från kontot. I så fall skulle jag höra av mig igen, säger Emmelie Axelsson.
Vill gottgöra
Alexandar Tackovic driver företaget bakom solariet och beklagar det som skett.
– Jag vill att mina kunder ska vara nöjda, även om de avslutar sina abonnemang, säger han.
Vid ett flertal tillfällen har han kortat ner uppsägningstiden när kunder hört av sig och berättat att de ska flytta, plötsligt blivit sjuka eller fått andra problem.
– Jag har full förståelse för kunderna, samtidigt finns det en del som har försökt att teckna vårt erbjudande två gånger. Vi har några tusen kunder och de allra flesta är nöjda, tyvärr har några missar skett i kommunikationen. De får jättegärna höra av sig via mail så kommer vi att gottgöra dem, säger Alexandar Tackovic.
Enligt lag måste företag påminna konsumenter om att avtalet är på väg att upphöra, och att det förlängs automatiskt om det inte sägs upp. Detta måste ske senast en månad innan avtalet löper ut.
– Det visste jag inte, vi informerar tydligt på hemsidan om vad som gäller. Jag vill inte göra det krångligt för kunderna eller ha pyttesmå texter som de kan missa, utan det vara tydligt vad som gäller från början. Sen får kunderna själva hålla koll på när det har gått ett år, säger Alexandar Tackovic.
Hur många som har drabbats av kommunikationsbristerna kan han inte svara på, men påpekar att deras svarsfrekvens på sociala medier är hög.
Fotnot: Lagen om automatisk förlängning av avtal gäller alla avtal som förnyats efter första maj 2015.