Den 15 mars sammanträder samhällsplaneringsnämnden och väntas fatta flera beslut gällande stadsutvecklingen. En av punkterna rör Johannisborgsförbindelsen – den nya yttre ringleden som planeras i Norrköpings östra delar.
Som vi tidigare berättat pågår ett detaljplanarbete kring de vägkorridorer som uppstår när den stora trafikförbindelsen ska bindas samman. För delsträckan mellan Lindörondellen och Norra Promenaden har tre olika placeringar av vägsträckan utretts.
Enligt samhällsbyggnadskontoret är det inga större skillnader mellan alternativen – men det mest fördelaktiga är att bygga den nya ringleden längs Lindövägen och Surgatan.
Det här innebär en ny inriktning för vägens sträckning – enligt den tidigare planen skulle leden gå längs Söderleden och Sjötullsgatan.
– Vi har tittat på förutsättningarna och när det gäller planen för korridoren Sjötullsgatan så medför den ganska stora markanspråk. Därmed finns det en ökad konfliktrisk med de befintliga verksamheterna, som kanske måste omlokaliseras, säger Hannes Granath, planarkitekt vid samhällsbyggnadskontoret.
Lindökorridoren är mer fördelaktig – på flera plan.
– Vi tror att det kan bli mindre kostnader, det blir mindre bökigt för de privata fastighetsägarna och det kommer gå snabbare.
Johannisborgsförbindelsen ska börja byggas under 2024 och stå färdig under 2026. Kostnaden för att bygga den här aktuella delsträckan beräknas landa på 672 miljoner kronor.