Mindre bajslukt när staden byggs närmare reningsverket

Ett nytt 25 meter högt slamutlastningshus ska kapsla in bajslukt när Inre hamnen byggs. En stor investering. "99 procent av odören ska försvinna", säger projektledaren Jonas Viklund.

25 meter högt blir det nya slamlastningshuset. Fasaden kommer har glaspartier och vinklade plåt- och fibercementpaneler. Till vänster projektledare Jonas Viklund och Nodras gruppchef Magnus Eliasson.

25 meter högt blir det nya slamlastningshuset. Fasaden kommer har glaspartier och vinklade plåt- och fibercementpaneler. Till vänster projektledare Jonas Viklund och Nodras gruppchef Magnus Eliasson.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2023-02-10 05:00
25 meter högt blir det nya slamlastningshuset. Fasaden kommer har glaspartier och vinklade plåt- och fibercementpaneler. Till vänster projektledare Jonas Viklund och Nodras gruppchef Magnus Eliasson.
25 meter högt blir det nya slamlastningshuset. Fasaden kommer har glaspartier och vinklade plåt- och fibercementpaneler. Till vänster projektledare Jonas Viklund och Nodras gruppchef Magnus Eliasson.

Slottshagens reningsverk byggdes 1958 i det som en gång enbart var ett industriområde. Men i takt med att Norrköping växer kommer bostadsområden allt närmare. Därför bygger Nodra nu ett nytt och 25 meter högt slamutlastningshus.

– Det var när Inre hamnen etapp 1 skulle söka miljötillstånd som odören för de här nya fastigheterna blev en fråga. Det är klart – köper jag en lägenhet för sju miljoner, sätter mig på balkongen en sommarkväll och det luktar bajs så är det inte så kul, säger Nodras gruppchef Magnus Eliasson.

I början undersöktes möjligheten att flytta hela reningsanläggningen längre ut på Malmölandet, men det skulle handla om orealistiska kostnader.

– Den här investeringen ligger inte på Inre hamnen utan på Nodras budget. Än så länge vågar vi inte säga exakt vad det kommer kosta.

Samtidigt är det en motiverad investering som är budgeterad till 90 miljoner kronor. Det öppna slamlastningshus som finns i dag är gammalt och slitet.

– I det nya slamutlastningshuset kommer kan vi köra in med bil och släp. Portarna kommer att vara nere och all luft, all odör, kommer att gå igenom fläktar som forceras med kolfilter och rening. 99 procent av den odör vi har i dag från slammet ska försvinna. En stor del av investeringen är en modernisering. Centrifugerna som står här i dag är ganska dåliga, säger projektledaren Jonas Viklund.

Grafiken visar hur den nya slutna anläggningen kommer att fungera. Den kommer ha en högre kapacitet och vara anpassad för att ta emot rötslam från 220 000 personer.
Grafiken visar hur den nya slutna anläggningen kommer att fungera. Den kommer ha en högre kapacitet och vara anpassad för att ta emot rötslam från 220 000 personer.

I dag avskiljs partiklar från organiska ämnen i rötkammare. När det organiska materialet bryts ned bildas metangas som blir till bränsle till stadsbussarna. Restprodukten – slammet – innehåller metaller och fosfor. De luktande gaser som bildas vid biologisk nedbrytning är i första hand svavelväte och luktande organiska svavelföreningar. Även ammoniak kan orsaka lukt.

I så kallade limpor märkta med månaden de lagts ut ligger idag slammet som idag ger ifrån sig odör, beroende av vädret.
I så kallade limpor märkta med månaden de lagts ut ligger idag slammet som idag ger ifrån sig odör, beroende av vädret.

Ungefär 1 000 ton i månaden lagras, till sin största del är det rester av Norrköpingsbornas bajs.

– Den största källan är hanteringen av slammet. I dag sker den helt öppet. Vi lagrar de här limporna och sedan ska de lastas upp på lastbil och köras bort. Det genererar mycket odör, säger Magnus Eliasson.

Projektledaren Jonas Viklund och gruppchef Magnus Eliasson, till höger, framför den väg som lastbilarna kommer att passera i den slutna hanteringen.
Projektledaren Jonas Viklund och gruppchef Magnus Eliasson, till höger, framför den väg som lastbilarna kommer att passera i den slutna hanteringen.

Det nya bygget ska stå klart i maj–juni, första utlastningen blir september–oktober i år.

– Man kan tycka att det bara är att bygga, men vi ska samtidigt ständigt vara i 100 procents drift. Vi vill inte ha en massa outnyttjad yta efteråt så placeringen var en utmaning, säger Jonas Viklund.

Karta: Slottshagens Reningsverk
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!