När en ny vändslinga för busstrafik byggs på grönytan i hörnet Styrestagatan/Stohagsgatan grävs delar av Styrestagatan också upp. Igen.
Detta trots att gatan fick helt ny asfaltsbeläggning så sent som i september. Det var då tredje gången på kort tid som det gjordes omfattande gräv- och asfaltsarbete på gatan. Den här gången är det en avstigningshållplats för bussar som ska byggas mitt emot den nya vändslingan.
– Informationen har varit obefintlig. Vi har själva fått läsa om det som ska göras på kommunens hemsida och i tidningen, säger Håkan Stavhag.
Tillsammans med Per-Erik Jonsson är han ordförande i bostadsrättsföreningen Spaden med sammanlagt 122 lägenheter. Grannföreningen Storgården har över 300 lägenheter och tillsammans har de båda föreningarna försökt få besked av kommunen i flera frågor. De ifrågasätter till exempel varför inte av- och påstigning kan ske vid samma hållplats i den nya vändslingan. Då hade en stor del av Styrestagatan inte behövt grävas upp igen.
– Vi förlorar många parkeringsplatser på det här också, säkert 25–30 platser. Hos oss bor det många pensionärer och att hänvisa till Lindövägen och Gustav Adolfsgatan är inte ett alternativ för många. Rådet som vi har fått från kommunen är att bygga en egen parkering utmed E22, säger Per-Erik Jonsson.
– Vi värnar de grönytor som vi har och vi skulle bara få plats med 10–12 parkeringsplatser, säger Håkan Stavhag.
När de gäller utformningen av vändslingan hade föreningarna gärna sett en dialog med kommunen.
– Det hade i alla fall varit bra att få diskutera den lösningen med kommunen, säger Håkan Stavhag.
Projektsamordnare Jan Holmberg har förståelse för att de boende blir irriterade på de många grävjobben på gatan, men samordningen komplicerades av att Nodra var tvungna att genomföra omfattande ledningsbyten.
– Tanken var att allt skulle samordnas men det blev tyvärr inte så då Nodra hade sin ramavtalsentreprenör som de ville använda och då fungerade det inte tidsmässigt.
– När det gäller avstigningsplatsen är problemet att bussarna släpper av på höger sida så vi fick vända slingan för att bussarna ska komma runt. Annars hade vi fått ta mer av gräsplätten och minst ett av de stora träden som vi har sparat hade nog rykt, säger han.
Det totala antalet p-platser i området är i dag fler än de som har tagits bort.
– Men jag är medveten om det blir lite längre att gå, säger Jan Holmberg.
Är det färdiggrävt nu?
– Ja, det ska vara akuta jobb i så fall.