Den senaste tiden har vi kunnat rapportera om hur flera aktörer inom restaurangbranschen har fått stänga ner sina verksamheter. Vid Nya Torget har inte mindre än tre restauranger drabbats. Vid Gamla Torget har en krögare valt att själv försätta sig i konkurs och inne i Dominogallerian har en cafékedja lämnat sin lokal.
Vi har också pratat med krögare och bagare som nu brottas med skyhöga elfakturor. Mot den här bakgrunden kan det vara på sin plats att stämma av läget och se vad som görs för att stötta företagen.
Vid Östsvenska Handelskammaren samlas totalt 850 medlemsföretag inom alla branscher. Maria Björk Hummelgren är näringspolitisk chef. Hon kan inte uttala sig specifikt om de matställen som slagit igen, men har bra kontakt med flera i restaurangbranschen.
– De höga elpriserna är ett dilemma för många företag. De slår hårt mot restauranger som är beroende av att hålla igång kylar, frysar och ugnar. Dessutom ska man komma ihåg att restaurangbranschen precis kommit ut ur en kris, säger hon.
Pandemin kan paradoxalt nog ge krögare bättre möjligheter att överleva, enligt Maria Björk Hummelgren.
– Branschen har visat sig vara duktig på att ställa om och anpassa sig. De som har det tuffast är nya företag och de som redan ligger på marginalen.
Östsvenska Handelskammaren har inga möjligheter att hjälpa företag med bidrag. Man jobbar mer som företagens röst hos beslutsfattarna.
– Vi hoppas det kommer beslut om någon form av stöd för företagen. Elpriserna är den fråga vi drivit på mest inför valet, här hoppas jag att politikerna hittar en långvarig lösning, säger Maria Björk Hummelgren.
Joakim Ljungqvist tog över som näringslivsdirektör i Norrköpings kommun i slutet av maj. Han får signaler från restaurangbranschen och andra näringar om att det är kärvt och tufft just nu.
– Det händer jättemycket runt om i världen och vi är på väg in i en lågkonjunktur. När människor får mindre i plånboken så tvingas de prioritera, det förstår man ju. Den här oron finns inte bara i Norrköping, jag hör vad som händer i andra kommuner.
Vad kan kommunen göra för att hjälpa till?
– Det finns faktiskt ett par saker vi kan göra. Vi vet att många i restaurangbranschen uppskattar att vi efterskänkte avgifter gällande markupplåtelse för uteserveringar. Jag skulle också uppmana alla företagare som befinner sig i en akut situation, exempelvis om man fått problem med hyran, avbetalningar eller leverantörsskulder, att höra av sig till oss. Vi kan slussa er vidare. Det finns regionalt stöd att söka.
– Sedan vill jag även tipsa om evenemangsstödet Fenixfonden för aktörer och företag som vill arrangera event i Norrköping. Det här är ingen knölig process.
Näringslivskontoret jobbar också med att göra kommunen attraktiv för folk utifrån. Enligt ny statistik från besöknäringens branschorganisation Visita så har hotellen i Norrköping haft en bra sommar med en beläggning på 67 procent. Det är en ökning med två procent jämfört med 2019 och betyder att hotellen i stort sett är tillbaka på samma nivå som före pandemin.
– Vi har väldigt fina besökssiffror. Det är viktigt för oss att tillföra besökare utifrån, då får vi in mer kapital till exempelvis handeln och restaurangbranschen. Vi har flera arrangemang på gång här under hösten som bidrar till att öka attraktionskraften, säger Joakim Ljungqvist.