En vecka efter det att Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin och Gustav Fridolin besökte Norrköping för att lobba för höghastighetstågen kom beskedet att regeringspartierna kommit överens om hur man vill gå vidare med snabbtågen.
Nu bjuds allianspartierna och Vänsterpartiet in till samtal för att förverkliga planerna på höghastighetståg.
– Jag hoppas den positiva andan som finns bland partierna här i Norrköping kan sprida sig till riksdagen. Jag är optimist, jag har fått positiva signaler från de andra partierna, säger Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S).
Han välkomnar beskedet.
– Satsningen är bra för Norrköping. Vi har ju redan påbörjat bygget med Kardonbanan, så det känns ju rätt man fortsätter att bygga ut hela vägen, säger Stjernkvist.
Ingrid Cassel (M), ledamot i styrgruppen för Ostlänken, är också med på tåget.
– Det här är en extraordinär fråga, den största infrastruktursatsningen på 100 år, säger hon.
Tror du att dina partikollegor i riksdagen håller med?– Jag utgår från att de kommer att ta de här samtalen på största möjliga allvar.
Det nya förslaget är en kompromiss gällande tidsaspekten. År 2045, i stället för 2035, ska de nya stambanorna stå klara.
– Jag störs inte så mycket av det, dels går det tekniskt sett inte att bygga snabbare än så. Och dels så måste man ha respekt för finansieringsfrågan, säger Stjernkvist.
– Det här är ju ändå betydligt bättre än Trafikverkets besked om att bygget skulle ta 70 år, säger Ingrid Cassel.