Videon är inte längre tillgänglig
Krematoriet i Norrköping är slitet och skulle kosta 60 miljoner kronor att att renovera. Ett samarbete med Linköping kostar 10 miljoner. Det är bakgrunden till att kyrkorådet i april tog beslut om att föreslå för kyrkofullmäktige att stänga ner kremeringsverksamheten i Norrköping och flytta den till Linköpings kreamtorium. Men representanter för bland annat begravningsbranschen har varit kritiska och när ärendet togs upp i kyrkofullmäktige i våras valde man att backa.
– Jag valde att plocka bort ärendet från kyrkofullmäktige med ganska kort varsel. Jag tycker det var för lite kommunicerat till allmänheten, till pressen och till de närliggande pastoraten, sade Helena Cimbritz, ordförande i kyrkofullmäktige.
På tisdagen deltog hon på mötet där Thomas Wärfman, kyrkoherde i Norrköpings pastorat och Bo Wetterhall, ordförande i kyrkorådet skulle få allmänheten att förstå varför man bör transportera de döda på E4.
I publiken satt drygt 15 personer, bland andra för många bekanta, Berit Malmqvist som var starkt kritisk. Hon var även kritisk till att man valt att lägga ett sådant informationsmöte under midsommarveckan. Men Thomas Wärfman förklarade att syftet var att norrköpingsborna ska få informationen i god till innan det tas upp i kyrkofullmäktige 6 september.
– Anläggningen är ett fantastiskt fint hus, men det är slutkört. Det är från 1938 och fungerar fortfarande och de som jobbar gör ett riktigt bra jobb. Vi lappar och lagar och snart är det tuggummi och tejp som krävs, sade Thomas Wärfman.
Drygt 1500 kremeringar per år görs i Norrköping. Linköping har i dagsläget en överkapacitet på 1600. Redan i dag använder Norrköpings pastorat Linköpings krematorium, berättade Thomas Wärfman.
– När ugnarna står stilla då sker kremationerna på andra platser och då vänder vi oss till Linköping eller Örebro, sade han. År 2016 stod anläggningen stilla ganska länge och var ett besvärligt år.
Åhörarna frågade hur etiskt det är att döda som nyss vigts till vila ska kuskas runt flera mil. Och vad händer på vintern med ishalka, ska kistorna hamna i diket? undrade Berit Malmqvist.
Miljöfrågan var en annan aspekt som togs upp men även där är det mer vinst med ett samarbete.
Totalt handlar det om att köra fyra kistor om dagen som ska transporteras i miljövänlig gasbil, enligt kyrkorådets ordförande Bo Wetterhall.