– Det är tråkigt för de företagare som är direkt drabbade, men vi har ganska många flygplatser i regionen, säger Johanna Palmér, vd för Östsvenska handelskammaren.

– Man kan fråga sig om det är rätt att Norrköpings kommun ska subventionera ett flyg som inte bär sig.

LÄS MER:De kunde resa – trots flygkonkursen

Artikelbild

| Mats Rosander, kommunikationsdirektör Siemens, tycker det för tidigt att överblicka effekterna av den nedlagda flyglinjen till Mücnhen.

När Östsvenska handelskammaren frågade medlemsföretagen om synen på flyget för några år sedan var de flesta ganska nöjda.

– Innan Münchenlinjen startade svarade de flesta företag att flygsituationen var rätt okej, säger Johanna Palmér.

– Vad som har dykt upp under den här tiden är dessutom klimatfrågan som kan påverka hur diskussionen nu ska föras.

Ett av de storföretag som använder Norrköpings flygplats ofta är Siemens i Finspång. Medarbetare och kunder använder Münchenflyget regelbundet.

– Kortsiktigt har vi bokat om våra resor, men vad det här kommer att betyda för oss långsiktigt är alldeles för svårt att veta idag, säger Mats Rosander, kommunikationsdirektör Siemens Turbomachinery AB.

– Det är konkurrens mellan flygplatserna och därför har vi bestämt att inte kommentera hur många som flyger till och från Siemens. Jag behöver mer information från vår resebyrå och direkt från flygbolaget för att bedöma situationen.