Det var under natten mot den 23 mars som trygghetslarmen plötsligt slutade fungera för ungefär 350 personer i kommunen. Ett fel som var åtgärdat först på kvällen.
Problemen tvingade hemtjänsten att ta in extra personal, göra fler tillsyner och ta kontakt med anhöriga. I stället för att larma uppmanades de boende att ringa in om de behövde hjälp.
– Vi ställde om och prioriterade täta tillsyner och telefonsamtal, säger Anna Doll, verksamhetschef för vård och omsorg i Söderköpings kommun.
Uppstod det några nödsituationer där någon inte kunde larma?
– Nej, det var inga större incidenter, säger hon och ger en eloge till personalen.
– Det gick bra, alla gjorde sitt jobb. Det var fantastiska insatser från personalen.
Söderköping var bara en av totalt 150 kommuner som drabbades av driftstörningarna hos larmleverantören Careium. Efter att larmsystemen hade kommit i gång igen gick företaget ut med att problemen orsakats av en så kallad cyberattack.
Anna Doll uppger att kommunen nu har gjort en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten, eftersom det finns misstankar om att personuppgifter stulits i samband med attacken.
– Vi håller på att informera alla som är berörda om att det har skett en personuppgiftsincident, men det finns ingenting i dagens bedömning som tyder på att de här uppgifterna har blivit publika.
Personuppgifter som befaras ha läckt är bland annat personnummer och adresser.
– Det kan i vissa fall även handla om hälsoinformation.