Lyckades hitta 39 ton salt – nu är ladorna fyllda

Nu finns 39 ton salt påfyllt i saltladan i Söderköping. "Ingen har velat sälja ett gram, så det har verkligen varit besvärligt", säger Sandra Ljungdahl, tf chef för teknik och entreprenad.

" Ingen ville inte sälja ett gram så det har verkligen varit besvärligt." Det säger Sandra Ljungdahl,  tf chef för teknik och entreprenad i Söderköping.

" Ingen ville inte sälja ett gram så det har verkligen varit besvärligt." Det säger Sandra Ljungdahl, tf chef för teknik och entreprenad i Söderköping.

Foto: Elisabet Bergquist

Söderköping2022-02-21 09:45

Det var i början av februari som vi berättade att Söderköpings kommuns lager av vägsalt hade tagit slut. Sandra Ljungdahl befarade att kommunen skulle behöva spara på vägsaltet och prioritera vägar och gångvägar. Men nu finns återigen salt i ladan.

Efter att NT hade skrivit om våra problem fick vi en bra kontakt. Ett företag från Oxelösund ringde upp och sade att de hade vägsalt att sälja. Sedan var det fler medier som hörde av sig och uppmärksammade problemet, berättar Sandra Ljungdahl, tf chef för teknik och entreprenad i Söderköping.

Bristen på vägsalt har drabbat många kommuner i år. Sandra Ljungdahl berättar att hon har ringt runt till både kommuner och företag, men antingen var även deras salt slut eller så ville de inte dela med sig av de knappa lager som de hade.

Äntligen har ladorna med vägsalt fyllts på i Söderköping. Här ligger 39 ton salt.
Äntligen har ladorna med vägsalt fyllts på i Söderköping. Här ligger 39 ton salt.

– Ingen har velat sälja ett gram, så det har verkligen varit besvärligt. Det har varit problem med leveranserna till Sverige eftersom saltet kommer långväga ifrån. Det kan vara alltifrån Chile till Marocko och Tyskland, beroende på om det är salt från öken eller berg, berättar Sandra Ljungdahl. 

– Enligt den information jag har fått från andra väghållare har bristen berott bland annat på svårigheter att bryta saltet, men framförallt har inte transporterna fungerat som vanligt, bland annat efter olyckan i Suezkanalen. 

Hon syftar på den stora olyckan då ett containerfartyg gick på grund i mars förra året i en av världens viktigaste fraktleder till sjöss. Fartyget blockerade kanalen och cirka 150 fartyg fick vänta länge.

"Efter att NT hade skrivit om våra problem fick vi en bra kontakt. Ett företag från Oxelösund ringde upp och sa att de hade vägsalt att sälja." Det säger Sandra Ljungdahl, tf chef för teknik och entreprenad i Söderköping.
"Efter att NT hade skrivit om våra problem fick vi en bra kontakt. Ett företag från Oxelösund ringde upp och sa att de hade vägsalt att sälja." Det säger Sandra Ljungdahl, tf chef för teknik och entreprenad i Söderköping.

Nu har Söderköping fått köpa 39 ton salt och saltladan är påfylld igen. Hittills har kommunen använt cirka 100 ton salt sedan i november. Hur mycket mer vägsalt som kommer att behövas under våren är oklart.

– 100 ton salt är väldigt mycket, men det har varit en konstig vinter. Ibland har SMHI varnat för halka och vi har saltat på, men sedan har det inte blivit halt. I år har det vi behövt salta i omgångar. Det här arbetet beror ju på väderleken och det är svårt att förutsäga.

" Ingen ville inte sälja ett gram så det har verkligen varit besvärligt." Det säger Sandra Ljungdahl,  tf chef för teknik och entreprenad i Söderköping.
" Ingen ville inte sälja ett gram så det har verkligen varit besvärligt." Det säger Sandra Ljungdahl, tf chef för teknik och entreprenad i Söderköping.

– Vi har fått löfte av företaget att köpa ytterligare 39 ton om vi behöver, så nu känns det lugnt. Det är alltid svårt att beräkna hur mycket salt som kommer att gå åt, säger Sandra Ljungdahl.

All vinterväghållning är budgeterad till en miljon kronor i Söderköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!